Kalla fingrar och fötter

Du kan ju testa med att klä på dig. Ha gott om utrymme i dina handskar och skor, det får inte vara något tryck som kan hämma blodcirkulationen. Se till att vara torr. Ta på en mössa!!!
Fimpa, om du röker. Det bidrar till minskad cirkulation.
Rör på dig.
Få någon snäll människa att massera dina fötter regelbundet hemma. Då ökar blodcirkulationen.
Ät och drick ordentligt.

Om du önskar bättre svar så får du nog lov att berätta mer om när du fryser, vad du har för kläder och skor etc.

MA

Varma fingrar och fötter

Klä dig enligt flerskiktsmetoden, mössa är obligatoriskt, dina kängor skall ha kraftig sula så att de isolerar mot markkylan. Vandra på i bra tempo, när du känner att du börjar bli varm ta av dig ett lager plagg och kanske mössan för att ventilera. Har du fortfarande kalla händer och fötter, spring. Nu måste du få upp värmen. Sen ska du försöka behålla ditt värme överskott. På dina fötter skall du ha först ett par jägarsockor i ullfrotté sedan en tjock ullsocka. Tänk på att du skall kunna röra på tårna med alla sockorna på i kängan. På händerna skall du ha ett par fingerhandskar sedan ett par fodrade tumvantar. Hade jag själv haft så mycket på mig i kallt väder hade jag svettats ihjäl. Det hela bygger på flera tunna klädlager så att det bildas varma luftlager. Utanpå allt har man ett förstärkningsplagg t.ex dunjacka.
Din kropp offrar de inre organen samt hjärnan sist, därför koncentrerar kroppen blodet till de vitala delarna först, och offrar armar och ben först.
En sak som kan hjälpa, det är att ha god kondition, blodet genomströmmar kroppen på ett effektivare sätt, så ut och spring.

Lycka till

Roera fingrarna!

Jag istaemmer allt som aer sagt tidligare! En annan sak du kan goera aer at arbeta med haenderna mens du gaar, knyt - slaepp - knyt - slaepp.... daa jobbar du up blodcirkulationen....

Min fru får ofta sk. "vita fingrar" när hon blir kall vilket beror på att hon har nedsatt blodscirkulation. Hon tar därför dagligen under den kalla årstiden en receptbelagd tablett som heter Adalat och som fungerar alldeles utmärkt.

Tack

Tack för svaren och jag får hoppas att de
hjälper. Jag röker inte och har en relativt
bra kondition, så det är ett litet mysterium!

Små värmepåsar

Isklättring är en sport där man oböhörligen fryser händer och fötter av sig. Dels för att man jämt utövar den där det är kallt men också för att stegjärn och yxor leder in så oändligt mycket kyla till kroppen.

Jag har löst problemet med små värmepåsar med ett pulver i. Det finns särskilda som är anpassade för att ha i skorna, både hela sulor och tåvärmare. De finns även i handvämar variant.

Finessen med dessa är att de är engångs och aktiveras av luft. Det gör dem lätta och smidiga. Jag brukar använda dem i skorna. Rekommenderas dock inte för längre turer (flera dagar) eftersom det finns risk att man svettas när påsen är "aktiv" och sedan när den kallnar så kallnar man ordentligt ...

Finns det nån som har hittat de optimala isklätterhandskarna? Som är tunna som ett par liners men varma som ett par dun-mits?

/Niklas

Re: Små värmepåsar

NEr; sa:
Finns det nån som har hittat de optimala isklätterhandskarna? Som är tunna som ett par liners men varma som ett par dun-mits?

Tyvärr, men den som konstruerar ett par och börjar sälja blir garanterat rik om han/hon sköter sina kort rätt.

Per

Kall händer o fötter

Ett par frågor.
Svettas du normalt mycket om fötter o händer?
Om så är fallet måste du säkerställa att händer o fötter har torr hud.
Det gör man enkalst med vantar och strumpor i coolmax matrial. Extremist gör tunna fingervantar och Boola gör utmärkta strumpor både tiotås och med normalfot.
Du måste ha plagg som inte stramar åt blodcirkulationen i armarna, benen, fotlederna, runt tårna och fingrarna. Har du märken på huden av textiler eller gummiband så har det varit för tight!
Rätt start, tät och varmt, med öronen inne i mössan brukar räcka. Själv startar jag oftast i en brant nerförsbäcke och halvvägs upp, en 1200 m från starpunkten, är det dags att stanna och stoppa ner tröjan och halsuken i ryggsäcken, vantfodren brukar jag knöla ner i jackfickorna, viker upp öronlapparna och jag har fått upp temperaturen, är det kallt ute brukar jag linda halsduken runt magen under jackan.
När jag sedan stängt 2/3 av fronten på jackan öppnar jag under ärmarna och tar på mig ryggsäcken igen.
Har du plats i kängorna till ätt kunna röra tårna rejält med innersulor och rätt strumpkombination på dig så är kängorna tillräckligt stora. I annat fall byt!
Detsamma gäller för händerna, observera handleden. Tumvantar och handskar är varmare än fingervantar.
Eftersom ditt inlägg står under överlevnad så, har du tillräckligt med föda och vätska i dig? Om du går efter 2,5 timmar efter senaste matintaget ökar dina chanser att frysa rejält. Detsamma om du inte kissar färglöst. Rätt vätske och näringsintag är en förutsättning för att inte frysa.
Vid FN-tjänst har jag noterat att flera soldater klagat över att de börjar frysa när det blir kallare ute. Det har då ofta visat sig att de tränat eller ätit upp sig, så att kläderna stramade, samt att de hade för lite på sig, tex inga långkalsonger och inget över öronen.
Hoppas du snart slipper frysa!

Go värme

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-01-23 kl 09:40]

Svett

Min hand- och fotsvett är nog lite över det
normala. Men jag fryser inte mycket om fötterna
rör sig, men i slalompjäxor blir fötterna is.
Det här gäller när jag har tillräckligt med
näring.

Åtgärder!

Pröva med microfiber vantar och strumpor närmast huden så att du förblir torr.
Är det trångt i skidskorna ta bort eller ersätt tjockare strumpor med tunnare. Ett exempel är att FMs vita yttersocka kan ersättas med Marinens Sjöstridssocka som har ungefär 2/3 av tjockleken. Du kan säkert hitta fler egna ersättare.
Hoppas det fixar sig för dig så att du slipper frysa.
Själv bytte jag ut mina inner skor i plastpjäxorna mot ett par tunnare och varmare (egentillverkade).

Go värme

Johan K

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg