kall balkong

Frågor efter sovsäckstest.

Med tanke på att det varit vinter de senaste dagarna i Uppsala tänkte jag prova min nya sovsäcks gränser. Efter en natt på balkongen har jag lite frågor.

När jag vaknade var yttertyget på undersidan av säcken rätt så blött. Detta trots att det inte legat någon snö kring liggunderlaget. Jag tror mig också kunna utesluta möjligheten att jag inte kunnat hålla tätt under natten. Då jag var rejält varm hela natten kan det vara kondenserad svett.

Vad göra, det kan ju inte vara så bra med en blöt och isig säck om man är ute på en flerdagars tur?

En annan sak jag undrar rör att ligga och andas kall luft sådär. Trots att jag andades genom en buff hela natten så blev jag rejält roslig i halsen. På höstarna brukar jag lösa det genom att krypa längre ner i säcken, men det kändes inte som ett alternativ då det var så himla varmt därinne. Dessutom så blir det säkert massa kondens och is i huvan om man gör så.

Är det någon som har några tips?

Tusen tack för hjälpen

/anton

Det där med att vakna och ha roslig hals händer nog alla.. Även om man har galaxens dyraste sovsäck. Dagens i-landsproblem skulle jag säga =P

hm, jag antar att jag inte uttryckte mig så smidigt. Vad jag menade med rosslig hals var att jag blev förkyld, klen och lite febrig.

Mår i och för sig bättre nu när jag varit uppe ett par timmar... det kanske är ett i-lands problem ändå.

Nåja, om det nu är så att någon har en lösning är jag idel öga

Det är väldigt svårt att undvika att sovsäcken blir fuktig
när man ligger ute vintertid.

Tur nog torkar en bra sovsäck rätt fort. Har man pulka är det särskilt smidigt att låta den torka i fartvinden :)

Får du mer än normala besvär med att ligga ute i kalluften kan du ju testa en värmeväxlare av maskmodell.

Man blir inte förkyld av kyla utan av ett virus.

/Per

Luffarn; sa:
Man blir inte förkyld av kyla utan av ett virus.

/Per

Hm, där fick jag så jag teg. Det var ju så sant. Nåja, det kanske inte var förkylning... vid närmare eftertanke förfrös jag nog lungorna en smula. Det blir man nog också febrig av. Mycket obehagligt, måste antagligen amputera.

I-landsproblem således. I stand corrected.

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Vad göra, det kan ju inte vara så bra med en blöt och isig säck om man är ute på en flerdagars tur?

Fuktspärr är väl det normala att köra med.

Sen tror jag inte att det var den kalla luften i sig som gjorde att du blev rosslig i halsen, det handlade nog mer om uttorkning av slemhinnorna (på grund av att kall luft är torr).

Oftast dricker man alltid för lite på vintern eftersom man inte blir törstig på samma sätt som på sommaren och det är bökigare att kissa så man får för sig att det är bra att undvika det (vilket det inte är). Bästa tecknet på att man druckit tillräckligt är väl att man vaknar nödig på morgonen. Är man inte nödig när man vaknar har man druckit för lite.

millimeter; sa:
Mamma (;)) har alltid sagt att kyla försämrar immunförsvaret, vilket skulle göra det lättare att bli förkyld i kyla. Stämmer det?
MVH

Kylan i sig kan kyla ner luftvägar och torka ut slemhinnor vilket skulle kunna lättare ge infektioner. Dock hänger denna klyscha ihop mycket med det faktum att vi oftast blir förkylda på vintern, vilket många kopplar ihop framförallt med kylan. Dock så är anledningen framförallt att vi är mer inomhus på vintern och trängs med andra människor och vädrar dåligt.

Spärr

Fuktspärr är en tät plastpåse som man har inuti säcken. Du blir blöt men sovsäcken håller sig torr. Man kan även ha en fuktspärr i skorna, antingen en fryspåse eller en köpes-variant för flera hundra.

Re: Spärr

Vandrare; sa:
Fuktspärr är en tät plastpåse som man har inuti säcken. Du blir blöt men sovsäcken håller sig torr. Man kan även ha en fuktspärr i skorna, antingen en fryspåse eller en köpes-variant för flera hundra.

Säkert? Det låter ju lite knasigt. Blir man blöt så blir man väl kall? Fast man kanske blir blöt och varm. Huga, inge kul att kliva upp ur sovsäcken bara...

Re: Re: Spärr

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Säkert? Det låter ju lite knasigt. Blir man blöt så blir man väl kall?

Nej, man blir inte kall av att bli blöt, man blir kall av att torka. När man blivit blöt och vattnet avdunstar så går det åt värme.

Men i fallet med fuktspärr vintertid handlar det om att välja mellan pest eller kolera.

Vad vill du helst blöta ner, sovsäcken som du kanske inte har nån möjlighet att torka och som kommer att bli fylld av is, eller understället som du sover i och förhoppningsvis är gjort av syntet som inte suger åt sig så mycket fukt?

Är understället av syntet så hamnar den mesta fukten på insidan av fuktspärren. Bara att ta den ur sovsäcken, låta det frysa och sen borsta ur rimfrosten från påsen så är fukten borta. Har jag hört i alla fall (jag har ännu aldrig varit ute mer än 1-2 nätter vintertid).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg