Kalibrering av höjdmätare?

Alla berg har inte...

Liftstationer :)

Problem är att lufttrycket ändras utan att man ändrar possition i höjled. Men egentligen är ju höjdmätare mest till som en (dyr!) leksak!
 
Re: Vad är problemet?

SWE3171; sa:
Är man vid havsytan så är höjden 0 m. Är man i bergen så står höjden vid alla liftstationer, eller så kollar man på en karta. Sen tar det 5 sekunder att kalibrera Suunton. Du får ursäkta om jag låter som ett certifierat rövhål, men hur svårt kan det vara?

det var ju inte meningen att ställa dumma frågor - det är ju säkert så enkelt som du tycker! men alla är vi nybörjare i början - eller hur?

;-)

/calle-novis på höjdmätare (rätt så tydligt eller hur?)
 
Re: Alla berg har inte...

Martin Gidlund; sa:
Liftstationer :)

Problem är att lufttrycket ändras utan att man ändrar possition i höjled. Men egentligen är ju höjdmätare mest till som en (dyr!) leksak!

Av ditt svar & döma så har du tydligen aldrig navigerat i alpin terräng. Höjdmätare är praktiskt taget lika nödvändigt som kompass.
 
Vaddå, diskussionen höll sig ju till ämnet i en hel sida :-...

Lycka till med suunton, det är bara att bläddra med höjden upp/ner tills det är rätt, väldigt enkelt när du har lärt dig. Menyerna i övrigt är ju helt otroligt korkade, jag får alltid kolla i manualen (som är värdelös) varje gång jag ska ställa om mellan sommar- och vintertid!

/m
 

Liknande trådar