Kalibrering av höjdmätare?

Hejsan - någon som har bra tips eller synpunkter på hur man lättast kalibrerar sin höjdmätare. Jag har en Vector.

Mvh / Förvirrad ungdom
 
Höjden

Den mäter ju höjden mha lufttrycket, så om du vet aktuella lufttrycket vid havsytan där du bor så borde den gå att kalibrera med detta, och på så sätt visa höjden. Aktuellt lufttryck kan man hitta på nätet om man googlar lite. Bla finns http://www.wunderground.com/global/SN.html
Annar kanske du kan hitta någon geografisk punkt som du vet höjden på.
/Lod
 
Kalibrering

Står i handboken att man inte skall pilla på fabriks-
inställningen !

Det bästa är nog att besöka någon punkt med höjdangivelse på någon karta och framöver räkna med den genomsnittliga differens som erhålles.
Att kalibrera höjdmätare utan bra referensinstrument är inte det enklaste.
 
Jag förstår inte!

Det står ju att den skall kalibreras med jämna mellanrum - och kikar man i trådar här på Utsidan så näms det ibland att folk kalibrerar "flera ggr per dag" osv.

Det kan ju knappas vara så att alla har såna här exakta referensinstrument hemma (vad det nu kan vara)!

Fortfarande förvirrad...
 
Äh - jag får väl helt enkelt läsa manualen noga (är lite lat ibland). Det stod oxå mycket bra på Suuntos FAQ sida om höjdmätaren och kalibrering!

Tack för tipsen ändå / Calle
 
Flyget använder sig av lufftrycket för att kalibrera sina höjdmätare, de bör ju helst träffa ganska rätt ;) . De ropar upp flygledningen och får aktuellt lufftryck på flpl. Det borde gå att hitta på webben nån stans.

Ett alternativ är att kalibrera klockan vid en höjd som man känner, exempelvis järnvägsstationer brukar ha en höjdangivelse på fasaden. Men man kan även hitta höjdangivelser på kartor.

Att man måste kalibrera om beror på att lufttrycket hela tiden ändras och när trycket sjunker 1 millibar så visar höjdmätaren 8 m mer än den skall. För att se detta kan man kalibrera klockan hemma och sedan vänta några dagar och jämföra höjden med den man hade vid kalibreringsdatumet. Om man inte har riktigt stabilt väder så kommer höjden skilja en hel del!!

Men för oss vanliga hobbyanvändare spelar det ju inte så himla stor roll om det felar 100 m!! Eller??

//Uffe
 
Ring SMHI!

Hej!

Det går utmärkt att ringa till SMHI:s kundtjänst. Dom har alltid aktuellt lufttryck! Tel: 011 - 495 82 00

Jag har gjort som så att jag under en dag med stabilt väder kalibrerade min klocka (en Suunto Observer st) vid en sjö i närheten (kartor anger ofta höjden ovanför havet på sjöarna) och sedan gick hem och utanför lägenheten läste av höjden; 51 m. Så nu är det bara att gå ut och ställa in klockan på 51 meter och den är färdig kalibrerad!


Om man är ute och tex. fjällvandrar får man helt enkelt kalibrera klockan (höjdmätaren) när man tex. stannar och fikar. (Förutsatt att man förståss vet vars på kartan man är...) Och detta måste man göra nån gång varje dag eftersom lufttrycket för det mesta varierar och höjdmätarna ju styrs av detta.

Kan tillägga att min Suunto Observer funkar utmärkt. Cyklade MTB i Klimpfjäll denna höst och testade där höjdmätaren. På en hel dags cykling utan kalibrering så var det en missvisning på endast 10 meter!
 
Med andra ord kan det vara bra att dels ha en fast punkt som man vet exakt höjd på (tex hemma) + att med jämna mellanrum kalibrera efter lufttrycksinformation från ex SMHI!
 
Detta är höjden!

...*ehhhhh*... för att kunna kalibrera sin höjdmätare måste man veta vad man har för lyfttryck vid en känd höjd ö.h. men om man redan vet höjden vad skall man med en höjdmätare....? // Roland
 
Re: Detta är höjden!

Som jag skrev i mitt förra inlägg:

[Kan tillägga att min Suunto Observer funkar utmärkt. Cyklade MTB i Klimpfjäll denna höst och testade där höjdmätaren. På en hel dags cykling utan kalibrering så var det en missvisning på endast 10 meter!]

Alltså man vet alltid på vilken höjd man befinner sig (plus-minus) några meter. Kan vara bra, Är roligt!

Dessutom kan man jämföra olika dagars vandring eftersom (i alla fall min) Suunto Observer har en "logg" funktion som gör att den beräknar dagens totala stigning samt nedstigning.

Det räcker för det mesta att kalibrera om klockan varje morgon så har du en hyffsat stor noggranhet resten av dagen!
Självklart så kalibrerar jag inte om klockan när jag bara är här hemma (i Umeå) utan det gör man bara när man är ute och fjällvandrar etc.

/Martin
 
Vad är problemet?

Är man vid havsytan så är höjden 0 m. Är man i bergen så står höjden vid alla liftstationer, eller så kollar man på en karta. Sen tar det 5 sekunder att kalibrera Suunton. Du får ursäkta om jag låter som ett certifierat rövhål, men hur svårt kan det vara?
 

Liknande trådar