Ja, Häradskartan för Mellansverige använder samma projektion som Generalstabskartan. Det finns också en överensstämmelse mellan bladindelningarna. Ett blad av Generalstabskartan täcks av fem gånger fem blad av Häradskartan.
Häradskartan för Skåne, Blekinge och Halland är däremot gjord i en transversal Mercatorprojektion liksom de nuvarande svenska kartorna, men jag känner inte till projektionsparametrarna. Bladindelningen avviker från den nuvarande. Bladen är så kallade gradblad, dvs. kartbilden begränsas av konstanta latituder och longituder. Bladen är alltså inte rektangulära och inte heller lika stora. De blir bredare ju längre mot söder man kommer.
Det finns inget (eller i varje fall inget publicerat) samband mellan Generalstabskartan och moderna svenska kartor. Jag har pysslat lite med att försöka räkna fram ett samband med hjälp av indentifierbara punkter på Häradskartan resp. moderna kartor, men jag har inget resultat ännu. Dock tror jag att man får räkna med att det kan bli rätt mycket fel.
Det framgår inte hur ni har försökt kalibrera eller i vilket program. Har ni möjlighet att välja projektion och ange projektionsparametrar? Generalstabskartan är gjord i Lamberts koniska projektion och den finns beskriven med projektionsparametrar på Lantmäteriets webplats.
Hälsningar
Harald