Hej,
Baserat på det lilla jag läst om denna kaliber tycker jag att den verkar vara perfekt till all upptänklig småviltsjakt (förutom ripjakten). Långskjutare med extremt flack kulbana, snabb, fungerar på allt upp till rådjur. Inte någon extrem köttförstöring på toppfågeljakten osv.
Finns det någon anledning att hejda sig innan jag väljer denna? Vilka är nackdelarna? Svårt att hitta ammo, vad kostar en ask, är den dyr att ligga på skjutbanan med? Är det en sk. pipnötare?
Nu är den här tråden väldigt gammal, men jag ger mig på och skriver ett inlägg iaf.
Jag äger själv en Tikka T3 Varmint s/s i den förträffliga kalibern 22-250remington.
Jag läste en hel del om kalibern innan jag köpte och vart "varnad" för att den inte går att använda till nått annat än att skjuta kråkfågel med.
Sen kom jag i kontakt med en kille som sköt uteslutande med sin 22-250:i på toppjakten. Efter pratat lite med han och funderat och åter funderat så bestämde jag mig för att köpa en själv och prova. Idag ångrar jag inte att jag köpte den, rättare sagt klarar jag mig nog inte utan min 22-250:i,
Visst går den fort...
Farten ligger kring 980-1200m/s beroende på hur du laddar. Att handladda är nästan ett måste när man äger denna kaliber. Fabriksammo kan du få att gå bra men är väldigt dyrt samt inte vidare stort utbud av skott.
Går den att skjuta "Matvilt" med?...
Jag har skjutit en Orrtupp på 94m samt en tjädertupp på 144m i vinter.
Kulan var en fabriksladdad Sako Speedhead 3,2 ~ 1040m/s.
Orren fick ett hål stort som en "kulspettspenna" igenom sig. trotts 94m...då går kulan ändå kring 900m/s ++.
Mycket hänger på vars kulan tar i fågeln!
Sliter på pipan?...
Att en .22 pipa ska ta slut fort beror på farten som kulan har.
Att göra en såkallad "Break-in" på den nya bössan är att rekomendera. Man kan då förlänge pipans livslängd. Jag har svårt att säga när pipan kommer att vara utskjuten.
Min pipa som är av rostfri modell kommer att börja skjuta riktigt bra först vid 600 avlossade skott.
När nu pipan gått några tusen skott och anses vara "slut" så är det inte så att serierna öppnas upp och du börjar sprida runt på hela tavlan. Detta kommer märkes med bara några millimeters öppnade serier.
Vem köper en 22-250?...
Den som vill ha det lilla extra, en flack kulbana och en enorm effekt i djuret med rätt kula!
22-250 Remington är en extrem Varmint patron vilket man ska komma ihåg.
Jag valde själv denna kaliber främst för den flacka kulbanan. Om man mäter/uppskattar uppståndet ca 50-60m fel spelar det ingen roll, eftersom kulan inte kommer sjunka nästan något alls.
Mvh//Jonas