Kajka 100 eller Crusader?

Det jag oroar mig för lite är att behöva rota ut allt var gång man vill ner en bit i väskan, dvs svårt att hitta i den. Detta är ju en klar fördel med Kajkan. Men fördelarna med Crusandern eller Vulcan kanske övervinner trotts allt...

det är mer en planeringsfråga, det finns ju en ingång längst ned som gör att man kommer åt sakerna. jag har en arcteryx nozone 75 (en riktigt bra säck enligt mig) som inte ens har en ingång längst ned och det funkar bra för mig, det jag behöver finns längst upp i säcken eller i topp locket. tycker att många säckar är för överarbetade, för mycket detaljer som oftast är onödiga. att göra en säck med "rätt" antal detaljer är det svåra.

Tipsar om att läsa Min recension av Kajka 100. Jag kommer ALDRIG gå tillbaka till en säck utan riktig frontöppning. Har även provat halvvarianten med öppning längst ned eller på ena sidan och det är enligt mig inte att jämställa. Du kan hitta Kajkan till bra pris, t ex på draussen.de, 280€.

// Lelle

Slår också ett slag för Crusadern. Köpte en för ca 139 pund + 20 pund i frakt från UK. http://www.shop-outdoors.co.uk/

Har inte hunnit uppleva den fullt ut i fält, på någon tur än. Har bara provpackat den hemma några gånger samt marschtränat med den i skogen. Som övriga säger så gäller det att planera sin packning för att nå det man vill nå utan att behöva rota ur allt, eftersom den inte har frontöppning.
Men Crusadern har många bra fickor, remmar och hållare som gör att man kan göra det rätt enkelt. Stoppa sådant du kan behöva under dagen högst upp eller längst ner så når du från toppen eller botten. Eller stoppa det i de rymliga sidofickorna som rymmer en hel del, precis som topplocket med sina tre fickor. Du stuvar tex lätt ner ett Trangia 27 och extra tröja och ett par sockar i sidofickan. Själv har jag en del molle-fickor sedan innan som jag fäster på frontens mollesystem, vid tillfälle. Perfekt att ha till småplock, fiskedrag, kamera, multiverktyg, första förband osv. man vill nå lätt.

Hittills har jag inte upplevt något negativt hos säcken, MEN så har jag inte heller dragits med den en vecka eller två på vandring än. Och jag har inge erfarenhet av Kajkan..

Jag hade valt crusadern utan att tveka. För det första så är bärsystemet väl beprövet och kvalitén mycket bättre än var fjällräven kan erbjuda.

Väljer du crusadern så kommer du att ha en vän för livet....

Jag var helt inne på Crusader först men snubblade över en begagnad Norröna Svalbard 100l till bra pris.
Jag är mycket nöjd med den och den har frontöppning.
Ny är den dock betydligt dyrare än Crusadern.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Berghaus.

Jag har två Berghaus Trident och Kajka 100. Visst har Kajka lite finesser jag uppskattar men är inte överväldigad, känns lite överarbetad med alla små fickor och förvisso smarta detaljer. Skön att bära är båda men känns naturligtvis olika.

Som nämts väger Kajkan mer och har mer detaljer som kan brista eller krångla.
Att kunna öppna hela säcken för att komma åt allt har jag aldrig behövt, planera hur du packar och du når det du behöver snabbt och lätt utan att behöva använda ögonen.

Mina gamal tridetsäckar har lite klenare avbärarbälte och axelremmar än de nyare Vucan och Crusader men är ändå inte långt ifrån Kajkans komfort.
Berghaus känner jag ett helt annat förtroende inför i sin enkelhet. I min värld är det ett tryggare, billigare och furnuftigare val.

Idag hade jag köpt Crusadern.

Jag avråder från Kajka i så stor storlek. Min höll inte i längden för packning mellan 25-32 kg och gick sönder. Jämfört med min nuvarande Norröna Recon så är skillnaden milsvid speciellt när man behöver klättra och kräla lite, bl.a. i blockstenshav, och inte bara går rätt upp och ner. Här finns recensioner bl.a. av mig: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3113 Jag hade min i två år men var less på den långt innan jag fick den reklamerad och pengarna tillbaka.

Crusader!

Crusader, alla dar i veckan.

Om den är hälften så bra som min gamla Trident 3 så är den "top of the line". Finns tydligen en Vulcan också som ska vara minst lika bra.

Du får tysk kvalité till kontinentala priser; bättre kap finner du inte.
Dessutom har jag jättebra erfarenhet av Berghaus kundservice som skickar gratis reservdelar utan portoavgift ens.

Crusader är det logiska valet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
såg de får nog bli en snugpak bergen 100 Transportera 1
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
såg Snugpak bergen 100 Transportera 0
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
da_flower Vattensystem till Lundags motion 100 Transportera 2
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
100 kg ryggsäck? Transportera 1
sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg