Kajakvrak

Hej,

Det här blir mitt första inlägg på utsidan. Jag och en kompis har kommit över en kajak som vi ska renovera och förhoppningsvis paddla. Bilder finns i mitt album,

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=26220

Som synes så behöver den dukas, och vi måste även laga ett brutet spant. Mina frågor är nu följande: är det någon på utsidan som kan säga vad det är för modell? Den verkar vara byggd i kryss-fanér, och väldigt fin. Lätt som en fjäder. Sen så kommer vi att ta bort den gröna färgen på utsidan, varmluftspistol visade sig fungera bra. Vad ska vi sedan måla den med? Vi ska kolla med någon träbåtskunnig, men det skadar inte att fråga här också. På insidan kommer vi att slipa och lacka. Slutligen, hur försiktiga ska vi vara när vi jobbar? Det kanske är ett unikt exemplar?

Jag vet att det finns många på utsidan som både paddlar och bygger kajaker, så det skulle vara kul om någon vet något om detta och kan komma med input.
 
De tillverkare i Sverige som byggt i fanér, som jag känner till, är VKV, och Max Andersson Västerås, samt ABC-fabriken i Kungälv.
VKV har jag för mig hade en brännstämpel på skarvbiten längst fram på sittbrunnen. Max Andersson hade en brännstämpel där det står MAX samt Max Andersson kanotbyggeri Västerås. Sedan kan det ju vara ett utlädskt bygge också.

Svante
 
Kul projekt!

Jag vet inget om kajakmedellen, så där kan jag inte vara till hjälp.

Jag byggde en dukad kajak förra året. Jag valde efter råd från andra kajakbyggare och (före detta) träbåtsseglare att använda Coelan Boat Coating. Det är en syntetisk enkomponents lack som är lätt att använda, är när den härdat elastisk vilket gör den mycket tålig och funkar även när det är kallt (med duk kan man få problem med att lack spricker).
Den kan användas som genomskinlig lack eller så kan du blanda i Coelans pigment som dom säljer på tub. Funkar på både trä och duk.
Nackdelen med Coelan är väl att den är förhållandevis dyr. Men jag kan varmt rekommendera den.

Se min hemsida för mer info http://web.mac.com/zackrisson/Niklas/Qajaq.html

Lycka till!
Niklas
 
Ta det bara väldigt försiktigt med varmluftspistolen. Om det är bakat skrov skulle jag nog välja en anna metod.
 
Tack, jag misstänkte att jag skulle få initierade svar, men inte att det första skulle komma inom en kvart! Jag har inte sett någon märkning, men jag ska nagelfara sittbrunnskanten ordentligt nästa gång kajaken är nere.
Och Mezzner; jag hade inte tänkt på att fanéren kan omforma sig av värmen, jag var mest orolig att kajaken (och garaget) skulle fatta eld ;). Saken är den att färgen släpper väldigt lätt när man värmer, så jag tror vi försöker den vägen, men då med väldigt lätt hand.

Nils
 
Kul projekt!
Jag kan inte hjälpa dig med bestämningen av modell. Däremot håller jag själv på att återuppväcka en Struer (troligen Fellow) från början av 50-talet. och delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Jag håller helt med Anders om att ta det varligt med varmluftspistolen ... eller helt enkelt skippa den. Varmbakad mahognypllywood m kryssfaner kan vara känsligt. Jag skulle rekommendera att eventuellt skrapa lite försiktigt men framför allt slipa ner färgen. Frågan är om inte din kajak har varit lackad utvändigt i original? De yttersta fanerlagren är mycket tunna ... troligen ca 0,5 - 0,6 mm ... så gå varsamt fram så att ni inte slipar eller skrapar igenom. Kankse inte så kritiskt på utsidan om ni ska måla den igen, men jag skulle rekommendera att ni antingen skrapar av det allra yttersta lagret mycket försiktigt med en välvässad kniv eller sickel och sedan slipar för hand med ett medelfint papper.

Jag har varit i kontakt med Kåre och Ingvar Ankarvik på VKV om ytbehandling av äldre mahognykajaker (alltid lika bra service från dem) samt med Struer själva och de rekommenderar en tvåkomponentslack till skrovet.
Jag kommer att göra en förändring av min Struer och ersätta det dukade däcket med en tunn flygplansplywood 1,5 mm i skuren mahogny. Tror att det inte blir så mycket svårare, inte heller så mycket tyngre men förhoppningsvis betydligt snyggare. Därför har jag inte några råd angående själva dukningen eller behandlignen av duken. Om det kan vara till någon hjälp så var originalduken på min kajak inte spikad eller nitad utan endast tejpad med en vävtejp.

Här är ett par användbara länkar:
Struer beskriver sätt att reparera och lacka om - http://www.struerkajak.com/

Träbåtsakuten har också många goda råd ... även om man bör vara medveten om att metorder för en större träbåt och en mahognykajakk kan skilja sig åt - http://www.trabatsakuten.nu/

Hör gärna av dig om du har frågor så ska jag försöka dela med mig av de erfarenheter jag har!
 
Är den tät?

Frågan är hur mycket krut man skall lägga på en sådan här låda. Om det finns läckage i det bakade skrovet skulle jag vara tveksam att lägga många arbetstimmar på dukningen av däcket.

Skrovformen påminner om den gamla Thorellkonstruktionen Åland men den Åland i GAP jag har är försedd med ett plattare däck. Har du mätt upp längd och bredd?

http://www.paddla.net/HTML/antikrundan.htm

Max Anderssons Gadden har liknande skrovform och däck som din låda men sittbrunnen ser annorlunda ut http://www.paddla.net/foto/trakajak/gadden.jpg

Thure
 
Sickla av färgen med stål och/eller glassickel, då har ni kontroll på vad ni gör. Med papper och spackel kommer ni att avverka faner. Det blir svårt att reparera snyggt. Varmluft lokalt, även "bara" för att värma färg, gör mycket ni inte ser, men som kommer att synas och märkas på ett så här tunnt faner.
Jag har ägt en ABC och den var sprutfernissad på plywooden. Att byta en däcksbalk är väl ingen match, men var har ni gömt spanten?
Som Thure så riktigt skriver, läcker den, är rutten vid stävar eller slag.....elda! Visst går det att ta av och ändra form men det är ett mycket svårt snickeri.....
När solen gjort sitt mot det blåa orginaldäcket satte jag på en 5 lagers 1,7mm plywood i skuren maogny, marinkvalitet samt gjorde en ny sarg, runt sitt brunnen lade jag en försänkt, 4mm plyvwood som en förstärkning, lite vikt men ack så tryggt.
Jag strök 4 ggr med båtfernissa, mattade mellan med pappas excenterslip och bilpapper och det blev väldigt blankt. Torkväntan gjorde jag kortare genom att höja temperaturen i en lånad sprutbox...
Mycket nöje!
//J
 
Frågan är hur mycket krut man skall lägga på en sådan här låda. Om det finns läckage i det bakade skrovet skulle jag vara tveksam att lägga många arbetstimmar på dukningen av däcket.

Skrovformen påminner om den gamla Thorellkonstruktionen Åland men den Åland i GAP jag har är försedd med ett plattare däck. Har du mätt upp längd och bredd?

http://www.paddla.net/HTML/antikrundan.htm

Max Anderssons Gadden har liknande skrovform och däck som din låda men sittbrunnen ser annorlunda ut http://www.paddla.net/foto/trakajak/gadden.jpg

Thure

Japp, det var bl. a. detta jag var ute efter i trådstarten: hur mycket jobb är det värt att lägga ner. Den samlade erfarenheten verkar alltså tala för att låta varmluftspistolen vila, och köra med sickel, kniv och sandpappra lätt. Därefter kan man ju måla om skrovet och sedan testa om det tar in vatten (nu är vi nog framme i juni...). När det sedan gäller däcket så är ju tunn plywood ett alternativ. Tack också för tipset om att tejpa duken om vi bestämmer oss för att köra duk.
Framförallt verkar ingen tycka att vi förstör en kulturskatt om vi inte renoverar till orginalskick!

Jag kanske också ska nämna att den inte kommer att användas till avancerade saker (om den nu flyter!), utan mest ligga i någon sjö i närheten, och så kan barnen få testa på. Det jag gillar mest är att den är lätt, kan nog vara kul att paddla. Jag ska ta mått på den också, och fördjupa mig i länken ovan!
 
Kajaken

Hej mät upp kajaken och räkna däck spanten, en bra början!
Liknar en Gadden 5.00* 0.60 m som någon påpekade.

Prova att få den trären men det är ett jäkla jobb och risken att det går fel är stor. Värme märken och genomslipningar är högrisk faktorer. Några märken mm gör inte så mycket för slutresultatet bara det inte blir för mycket. I bland ser inte faneren så bra ut under färgen som man hoppas fukt och röta kan ha missfärgat den men kan fixas med bets till en viss del.
Att bara slipa ner färgen ordentligt och måla den igen kan även det bli fint och spar många timmar av slit.
(Att måla över med vanlig färg i fall du inte blir nöjd med det klarlackade resultatet är alltid en möjlighet)

Skulle vara kul att samla kajaker av den här typen på en paddel träff eller bilda en förening för likasinnade med någon hemvist på nätet som sammanhållande länk. själv snikar jag in i Qajaq sveriges bygglokal i stockholm med mina objekt.
Har ni sett att en kajak säljs på Tradera,är nog en Eskimonika eller snarlikt som jag har.(1200kr)
Får ibland nys om kajaker som behöver en räddarare i nöden, så är någon intresserad av kajak av äldre typ så kolla med mig. Har redan nu en mycket risig Åland i faner som kan räddas med lite god vilja och mycket jobb så kan den nog komma ut på vattnet igen men är ett gränsfall/BL

aland1.JPG
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg