Kajakvaxning?

Hejsan!
Jag tänkte höra om vad man bör använda för typ av vax när man ska vaxa en kajak. Går det bra med vanligt bilvax? eller är det nån särskild typ av vax man bör använda?
tack på förhand

vax

Jag brukar använda båtvax eftersom det är gjort för att skydda gelcoat. Jag vet inte om det funkar lika bra med bilvax, om det gör det så spar man några tior.

Vaxa inte för ofta bara då jag har hört att vaxade båtar/kajaker går trögare i vattnet. Jag vaxar hela kajaken kanske två gånger per år plus att jag tar översidan några extra gånger för att skydda mot solen.

wax on

teorin bakom lågfriktions ytor är att man skall binda ett tunt (mikroskopiskt) lager vatten vid skrovet så att man får friktion mellan vatten/vatten och inte mellan skrov/vatten vilket har en högre friktionkoeficient. För att får en yta som binder ett tunt lager vatten skall man våtslipa skrovet med ett 600 papper. Delfiner och andra raska vattenlevande varelser fungerar på samma sätt även kappseglingsjollar brukar behandlas så här

Rent praktiskt är detta rätt trist eftersom skrovet blir matt och drar till sig smuts. En vaxad yta är mer praktisk eftersom den är lättare att göra ren. Sämre för farten är ojämnheter i skrovet en hålighet drar med sig vatten när skrovet rör sig framåt och man kan släpa på en heldel onödig vikt om man har otur. Även altför "håliga" vattenlinjer akteröver kan göra att man får släpa på en massa extra vikt.

Så jag tycker att man lungt kan vaxa vidare. Se bara till att inte använda silicon vaxer, skall man mäla om kajaken fungerar siliconen som släppmedel och det kan vara svårt att tvätta bort siliconen.

Hasse

Du kan vaxa med vilket vax du vill, bil eller båtvax har ingen betydelse för en kajak. Undvik vax som innehåller silikon om du tänker måla om kajaken nån gång. Vad det gäller kajakens snabbhet så torde vaxningen inte ha nån som helst betydelse jämfört med dess utformning, hur du lastar den, hur du paddlar den, hur stort vindfång/motstånd du utgör etc etc. Olika tekniker att slipa och vaxa för att påverka farten kan du lugnt glömma bort och istället njuta av de timmarna i din kajka tiil havs istället! God tur!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg