blasse w; sa:Undrar bara hur du så säkert konstaterar att roder är överreklamerat efter en test. Tycker själv att roder är självklart.
Blasse
Det är för att jag är en tyken göteborgare!
(Tyken är ett uttryck som används i göteborgstrakten om t.ex. någon som är uppkäftig, näsvis, påflugen eller nedlåtande. En tyken kommentar ska vara kort och ironisk samt uttalad i förbigående.)
Alltså roade jag mig med att slänga lite bensin i glöden här på forumet gällande roder/skädda religonen.
Men skall jag vara allvarlig så kan jag säga att min begränsade erfarenhet till trots (paddlat i 2 år - testat ett 10-tal olika kajaktyper), så trivs jag mycket bättre med roderlöst (och det är inte bara en test - det är flera).
Antagligen är det så för att de kurser som jag har gått på har varit i Escapes regi och det handlar uteslutande om roderlöst. Så jag har helt enkelt lärt mig den tekniken och tycker därför att det känns mest naturligt.
När jag har hyrt och testat roderkajaker så har jag ju varit fullt medveten om att man skall trycka på babords pedal för att svänga babord, men ändå gjort fel ett flertal gånger. Detta för att man i roderlöst tar spjärn med babordsfoten när man skall svänga styrbord... och detta har satt sig i min förlängda märg.
Kan säkerligen finnas tillfällen då jag kan komma att önska mig ett roder, men inte under vanliga våg- och vindförhållanden.
Men detta gäller mig, och jag är som sagt var lite tyken ibland...
Paddla med roder eller utombordare eller segel, bara ni är nöjda själva. Jag skulle helst ha en Rockpool som inte ens har en nedfällbar skädda. Men plånboken tycker inte samma som jag just nu. Less is more.