Kajaktescenter i Ljunskile!

Hej!

Var i helgen på Frilutsfrämjandets kajaktestcenter i Ljungskile. Där fanns möjlighet att prova många olika modeller ifrån olika tillverkare. Själv provade jag ett tiotal kajaker och märkte tydligt vilka som var mina favoriter.

Jag kan verkligen rekommendera kajakspekulanter att åka dit för att prova runt litegrann. Jag tror att det finns ytterligare ett datum senare i sommar.Lite lättare och billigare än att försöka hyra alla de olika modellerna.

Ett tack till FF i Ljunskile.

Mvh Patrik.

Kan bara hålla med. Var där samtidigt och provade så många jag kunde komma åt. Och kunde konstatera att roder är överreklamerat....

Bra å prova

Hej
kul att du tyckte det var bra i Ljunskile.
Jag vet inte vem du e, annars kunde jag pratat mer för Arcticen. Om du var där tidigt på dan e de möjligt att jag satt i kajaken med flagga.

Lättare att säga vilka utan roder... Eftersom så gott som alla hade roder... Reval och Seayak, Skim och VKV, Lettman etc etc, alla hade roder. Tror det bara var North Shore av de som jag provade som var roderlös...

Re: Bra å prova

bacon; sa:
Hej
kul att du tyckte det var bra i Ljunskile.
Jag vet inte vem du e, annars kunde jag pratat mer för Arcticen. Om du var där tidigt på dan e de möjligt att jag satt i kajaken med flagga.

Från ca 12 tills ni stängde...

Det är väl bara VKV och Lettmann som är konstruerade för roder? Skim och Reval har det som ett påhäng och både fotstöd och roder är så dåligt att det inte borde få heta styrsystem.
Sedan är det en inkörningsperiod. Är man inte van att använda roder känns det väldigt bökigt i början.

Med t.ex. vågor bakifrån eller snett bakifrån kan en roderkajak gå mycket stadigare på kurs och kanotisten behöver inte korrigera mot lovgirighet.

Jag tror vi pratade

Hej Mikael!

Jag tror vi snackades vid lite kort på vattnet, jag pratade nämligen med två olika personer som paddlade med "vimpelkajaken".

Jag funderar faktiskt fortfarande på den där Arcticen. Bara det att Shorelinen kändes helt rätt och Arcticen nästan alldeles rätt. Jag tycker att Shorelinen var mer lättsvängd men ändå kurstabil, samt att jag satt så bekvämt. Problemet är ju bara att hitta en begagnad...

Jag har en fråga: Det fanns tre Northshorekajaker ute i Ljungskile. Den minsta hette Shoreline och sedan fanns en Mistral men vilken var den tredje?

Återigen, tack så mycket.

MVH Patrik.

Re: Jag tror vi pratade

pad; sa:
Jag har en fråga: Det fanns tre Northshorekajaker ute i Ljungskile. Den minsta hette Shoreline och sedan fanns en Mistral men vilken var den tredje?
Den tredje är en Polar. Jag paddlade den i Ljungskile för några veckor sedan och fastnade direkt. Jättefin liten lättmanövrerad kajak!

Undrar bara hur du så säkert konstaterar att roder är överreklamerat efter en test. Tycker själv att roder är självklart.
Blasse

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg