Kajakstyrning?

Experimentera är själva grejen, det!

Det du skriver om ryggstöd / rörlighet är intressant!

Jag har allteftersom lättat på trycket mot ryggstödet.
I början, när jag alltid "vilade" ryggen mot ryggstödet, så hade jag ständigt problem med smärtor, framför allt i korsryggen. Bytte därför ut det smala ryggbandet mot ett stort från Kajaksport. Trycket fördelades över en större yta, och smärtorna lindrades.
Numera, så paddlar jag intiutivt med ryggen fri från ryggstödet. Precis som du säger så frigör jag därmed fler muskelgrupper som kan nyttjas till paddeldragen.
I och med att jag avslutar ett drag med att dra överhanden lodrät -och långt fram- ner mot mittlinjen av däcket, så krävs större vridning av ryggen. En sådan paddling blir bara "konstlad" om man lutar sej mot ryggstödet.

Progressen fortsätter...

Strmbrg,

Så här vill jag tycka/tänka:

1) Jag gillar den ländsgående styrpinnen. Man styr mer sällan än med pedaler, men det behövs sällan mer. Skönt att kunna ta spjärn ordentligt (se 2).

2) Strmbrg,
I motionspaddling följer paddeln bogvågen (i, nära eller parallellt innanför) - för att slippa ta tag i turbulent vatten. Man börjar nära kajaken med liten sträckning av armarna. Och vrider hela kroppen, och ändrar armarna, så att paddlen följer bogvågen. Paddeln tas upp strax efter höften - och den befinner sig då en bit utanför kajaken. Ryggen tämligen rak hela tiden (ingen gungning eller lutning fram/bak) och all kraft skall hämtas från rygg och mage med vridning av hela överkroppen och med ett bra stöd och arbete från ben och fötter. Övre handen trycker på - den undre drar. Kadensen blir rätt hög. Ungefär så kan jag förklara det, det finns säkert de som hittar fel in min förklaring och förklarar (samt paddlar) bättre.
Men det ovanstående kan kanske vara till inspiration inför nya tester (jag tycker också att man skall göra som man själv vill). Denna tekniken är dock, i mitt tycke, svår att utföra bra på en kajak med en styrning som på Pointens roderkajaker... (se 1)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg