Kajakstyrning?

Hejsan,
Jag har för tillfället tillgång till två kajaker, en Point65 och en okänd äldre kajak. Vad gäller styrningen är jag mer nöjd med den äldre som styrs med en pinne (som en liten rorkult) som man sköter med foten, (vet ej vad det kallas). Jag tycker det är bättre än Pointens pedaler då ett stag tvärs över kajaken ger ett bra stöd för fötterna.

Nu ska jag köpa en ny kajak och vill alltså ha en med "pinnstyrning". Finns det några sådana kajeker nu? de flesta verkar vara med pedalstyrning?

/Joe

Guest

Gäst
Jag tycker att du då kan titta på Kanotbryggan Arctic Experience. Den har teakpinne och ska vara en mycket bra och välgjord kajak för 14400:-. Den är med skädda, men kan kompletteras med roder om man så vill. Tillverkas i Stockholmstrakten..men säljs också av Kajakcenter i Grebbestad.

/JP

Här kommer några exempel på kajaker som har styr pinnar enligt det system som du nämner.
Marstrands kajakers Caribou modell har detta
VKV's kajaker har en sådant system också. (i alla fall den Lisan som jag paddlade förra året)

Är det det fasta stödet du saknar?

När du paddlar Pointen, alltså?
Jag har läst flera inlägg, där man säger att det är lite knepigt att ta spjärn mot pedalerna eftersom dom rör sej.

Jag har bara paddlat en halv säsong i hela mitt liv ännu, och kanske borde vänta med att uttala mej?
Men jag kan inte låta bli att dela med mej av vad jag erfarit så här långt:

Det är inte fötterna som jag tar spjärn med! Det är knäna! Alltså kan jag till och med sitta med fötterna i durken om jag vill variera ställningen lite.
Pointen är för övrigt så kursstabil att jag ofta paddlar med rodret uppfällt! Då kan jag till och med glida ner och halvligga i båten...

Strmbrg,

Pinnstyrning

Nej, nej, nej! Varken Caribou eller VKV har den typ av "pinnstyrning" som du efterlyser! VKV:s kajaker hade förr en längsgående styrpinne, men har sedan länge övergått till en tvärgående pinne. Jag har inte sett någon nytillverkad kajak som har "pinnstyrning".
Däremot har VKV, Caribou m fl ett fast fotstöd under den tvärgående roderpinnen. Mot denna kan man ta spjärn med fötterna utan att rodret påverkas. Rodret manövererar man med främre delen av foten eller tårna.

Peter

Re: Pinnstyrning

Pask; sa:
Nej, nej, nej! Varken Caribou eller VKV har den typ av "pinnstyrning" som du efterlyser! VKV:s kajaker hade förr en längsgående styrpinne, men har sedan länge övergått till en tvärgående pinne. Jag har inte sett någon nytillverkad kajak som har "pinnstyrning".
Däremot har VKV, Caribou m fl ett fast fotstöd under den tvärgående roderpinnen. Mot denna kan man ta spjärn med fötterna utan att rodret påverkas. Rodret manövererar man med främre delen av foten eller tårna.

Peter

Jodå, så gott som alla tävlings- och motionskajaker (d v s även nytillverkade) har en längsgående styrpinne. Jag tycker denna styrning funkar mycket bra efter lite tillvänjning. Fördelen är att fotstödet kan utformas så det ger ett mycket bra stöd. Jag vet inte varför denna styrning är så ovanlig på havskajaker?

Re: Är det det fasta stödet du saknar?

Strmbrg; sa:
"Jag har bara paddlat en halv säsong i hela mitt liv ännu, och kanske borde vänta med att uttala mej?

Det är inte fötterna som jag tar spjärn med! Det är knäna! Alltså kan jag till och med sitta med fötterna i durken om jag vill variera ställningen lite.

Strmbrg,"

Strömberg: Jag tror att du har fel teknik för att paddla effektivt. Det är ingen tillfällighet att alla tävlingskajaker har pinnstyrning för att du måste ta spjärn med fötterna för att paddla effektivt. Kolla i någon kajakbok så kan lära dig rätt teknik eller gå med en kajakklubb som även har tävlingspaddlare som medlemmar.

Re: Är det det fasta stödet du saknar?

Strmbrg; sa:
"Jag har bara paddlat en halv säsong i hela mitt liv ännu, och kanske borde vänta med att uttala mej?

Strmbrg,"

Strömberg: Jag tror att du har fel teknik för att paddla effektivt. Det är ingen tillfällighet att alla tävlingskajaker har pinnstyrning för att du måste ta spjärn med fötterna för att paddla effektivt. Kolla i någon kajakbok så kan lära dig rätt teknik eller gå med en kajakklubb som även har tävlingspaddlare som medlemmar.

Jag förstår inte vitsen med längsgående styrpinne. Jag har paddlat bl a VKV Kåre med detta system. Det blir rätt vingligt. Jämför detta med t ex Prijons suveräna styrpedaler. Där får man mycket bra stöd samtidigt som det är lätt att svänga. Jag håller med om att pedalstyrning som i Pointen är kass. Man måste få ordentligt stöd, även för fötterna!

Fel eller rätt?

Mjae, jag vet inte om jag gör rätt eller fel.

I en extremare kajak än min Point, så sitter man ju med knäna mer eller mindre ihop, rakt upp ur sittbrunnen. Det är sannolikt den mest effektiva ställningen om man vill paddla riktigt fort och med hög verkningsgrad.
Dessa tävlingsbåtar är ju inte byggda så att man kan sitta med knäna under sargen.
Ju mer jag lutar mej framåt, desto mer tryck skapas mellan knän och däck i en sådan båt jag har.
Jag har inga bekymmer med att få stabilitet, balans eller kraft utan att ta spjärn med fötterna mot ett fast mothåll.

Att behöva flytta lite på foten och pilla till på en styrpinne, för att justera kursen, tycks mej lite bängligt. Såvitt jag förstår, så släpper man väl alltså styrpinnen då kursen är justerad(?) Om det är så det går till, så måste man väl hela tiden peta lite på styrningen för de små, kontinuerliga korrektioner som behövs.

Men, jag vet ju inte om det är så här det går till, och borde naturligtvis inte uttala mej om detta system...
...vilket jag tydligen skiter i...

:)

Strmbrg,

Få upp hastigheten på pointen

Pinnstyrning är faktiskt enklare än pedaler. Stortårna ligger hela tiden emot pinnen. Jag har kajaker av båda sorten. Pedalerna är av Prijons fabrikat och de fungerar dåligt, om man använder korrekt teknik är det lätt att påverka rodret lite när man trycker ifrån med foten. Händer aldrig med pinne. Ett tips som kan vara värt att pröva för att kunna få upp farten och använda rätt teknik på Pointen är att ta bort ryggtstödet. Ryggstödet försvårar, eller i det närmaste omöjliggör, ryggrotationen som är grundpelaren i effektiv paddelteknik. Utan ryggstöd kommer du hammna lite längre bak i sittbrunnen - i min Bear and Water Flash gjorde det, att om jag håller ihop knäna sticker de upp i sittbrunnen. Då kan jag arbeta effektivt och använda benen. Vill jag ha stöd mot sargen, i stora vågor eller liknande, fäller jag ut knäna mot sidorna och har samma stöd som som du har. Med tiden har jag vant mig att sitta lite lösare och sitter tryggare och mer dynamiskt så än "fastlåst". Exprimentera mera!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg