Kajakpaddling en sport för märkesnissar?

Har märkt en tendens här i forumet att en del försöker övertyga andra om förträffligheten i sitt kajakval samtidigt som man ger en känga åt andra märken. Man refererar minsann till tester och yttrar sig kategoriskt "....Point65 rör sig som ett kylskåp i vattnet..." eller att fler bör köpa P65 för att då blir vi fler mot Vituddensnobbarna.

Tidigare har jag gett uttryck för åsikten att det inte spelar så stor roll om kajaken kostar 10 el. 20 tusen ställt i relation till den ökning av livskvalitet som genereras.

Själv paddlar jag VKV Seagull och tycker självklart att det är bästa kajaken, bästa köpet etc. FÖR MIG!
Jag är medveten om att det finns de som tycker det är en skitkajak och det accepterar jag av samma anledning som att jag själv har paddlat sådant som jag aldrig mer tänker sätta mig i men som är omtyckta modeller av ett flertal andra.

Kajakvalet är och förblir ett individualistiskt val och när man väl är nöjd så är det ju bara att njuta.....Vill man promt missionera så är det ju bättre att försöka omvända en ickepaddlare till att börja. Då har man riktat ambitionen åt rätt håll.

Tycker
Stefan

Guest

Gäst
Jo, jag såg att det råkade bli ett sådant inlägg i en annan tråd. Men jag håller med dig..en kajak kan ju aldrig passa alla perfekt. Det är som du säger ett individualistiskt val man gör när man köper sig en kajak.

Det är synd att det blir sådan "pajkastning" när vi alla egentligen har ett så fint och gemensamt intresse som kajakpaddling. Vi vill ju alla på något sätt ut på vattnet för att njuta av naturen och friheten..att vi sedan gör det med olika modeller av samma farkost ska ses som något positivt. Tänk om alla hade paddlat exakt samma kajakmodell, tex en röd Buccaneer. Det hade väl inte varit så kul!? Nä..variation berikar och stimulerar!

/Jonas

Pajkastning??

Hej Stefan!
Om du skulle ha läst hela mitt inlägg så upptäcker du att jag inte trackar ned på Point65 som märke. Det är den FLAT-bottnade Pointen jag inte tycker om. Den rundbottnade tycker jag därimot är ett bra köp, men man måste veta om att det finns en anledning till varför den är billig! Jag tycker att man ska tänka sig för innan man köper en flatbottnad Point. Ska lägga ned pengar på en kajak vars ända positiva egenskap jämfört med deras rundbottnade är att den är mer initsial stabil och känns tryggare??
/Micke

Och om du läser mitt inlägg noga så är det inte detta jag är ute efter, jag har bara citerat ett av dina inlägg. Jag har inte ens paddlat en P65:a! Så jag vet ingenting om dessa kajaker mer än vad jag har sett i utställningshallen och jag har aldrig kommenterat dom heller.

Jag tycker faktiskt att man skall tänka sig för innan man köper en rundbottnad Seagull trots att den är dyr, det kan bli en obehaglig upplevelse men också, också, ocks.....alldeles underbar....

Å det va' dit nånstans jag ville komma!

Stefan

Jag har paddlat en Enterprice från Svima sen Aug 2001 och jag tycker den är helt underbar (min första kajak).

Jag har provat ett urval av modeller och tycker att den är helt oslagbar när det gäller pris/prestanda.
Sittkomforten slår nog det mesta ,långa dagsetapper märks knappt,sitsen är gudomlig!

En stänkare bara!
/Bosse.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
Fattigriddare Teknik kajakpaddling Paddling allmänt 0
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
OlleBlad Kajakpaddling Oslofjorden maj Paddling allmänt 7
Kanii Fjord för kajakpaddling Paddling allmänt 4
rubella kajakpaddling stockholm? Paddling allmänt 5
Troll78 En veckas kajakpaddling Paddling allmänt 2
mipert Artikel i Sydsvenskan om kajakpaddling i Danmark (Fyn) Paddling allmänt 0
Stiffmeistern Kajakpaddling och flugfiske i norr Paddling allmänt 3
addeliten Kajakpaddling i New York? Paddling allmänt 6
Tinja Nybörjarkurser i kajakpaddling? Paddling allmänt 5
lestahl Behöver tips om nybörjarkurs i kajakpaddling Paddling allmänt 10
klintan1 handskar vid kajakpaddling Paddling allmänt 13
ConnyK Någon med erfarenhet av muskelskada - Kajakpaddling Paddling allmänt 6
werty Kajakpaddling utanför Grebbestad! Paddling allmänt 2
Henkeboy Kajakpaddling i Ålands skärgård??? Paddling allmänt 14
Marcus kajakpaddling Kosterskärgården? Paddling allmänt 8
Vad är lämplig mat vid kajakpaddling? Paddling allmänt 14
seashell Kajakpaddling i Kroatien Paddling allmänt 2
Tält för kajakpaddling... Paddling allmänt 6
RoAlf Frågor kring Epic 18x Sport Paddling allmänt 2
ha-man Lucka i nya Epic V10 Sport Paddling allmänt 4
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
csj Seabird Design 600 Sport Paddling allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg