kajakpaddeln

stöttningar och kort paddel?

Ni som paddlar med kort paddel (eller som har slutat med kort paddel pga följande?); hur upplever ni det med stöttningar? I min värld borde det vara svårare att få bra stöd i vattnet vid stöttningar, stödtag och rollar med kort paddel eftersom hävarmen är kortare.
/Lasse

Paddellängd vingpaddel + stöttningar

Jag har själv ingen erfarenhet av vingpaddel så jag törs inte säga vilken längd som är lämplig med en sådan. Tror också att typen av paddelblad har stor betydelse. Minns jag rätt så gör den relativt långa bladlängden på vingpaddlar att man har bladet något längre ut från kajaken vilket borde ge en lite längre total paddellängd.

Jag upplever ingen som helst svårighet att klara stöttningar med en kort paddel tvärtom känns det naturlgare. Forskajakpaddlare använder också betydligt kortare paddlar än skärgårdskajakpaddlare.

Thure

Var håller man?

Numera så håller jag ganska långt ut på paddeln. Kanske bara någon dryg decimeter från fogen vid bladet.

Jag placerade för övrigt droppringarna strax utanför greppet, så att jag på ett enkelt sätt märker om jag håller "rätt".

Petar i bladet så långt fram som möjligt och i det närmaste lodrät. Med nuvarande teknik, så har "plumset/plasket" och luftvirvlarna nästan försvunnit helt. Dragen blir hyfsat långa, så jag kan paddla med lite lägre kadens utan att tappa fart. Dessutom så ger nuvarande paddelstil att dragbladet kommer upp ur vattnet nästan vågrätt. En liten micropaus direkt efter att bladet lämnat vattnet, ger att en del av droppet hinner av innan bladet förs upp i luften.

Strmbrg,

Guest

Gäst
Jag beställde som sagt en VKV paddel, 228 cm. Vad jag inte visste då var att just denna paddel var slut hos återförsäljaren. Hos en annan återförsäljare fanns den dock, så jag beställde en sådan fast 226 cm.

Har paddlat några gånger med den men upplever den faktiskt för lång. Det känns lite tungt. Nu funderar jag helt enkelt på att köpa en ny, kortare hylsa till paddeln så att den blir totalt 220 lång. Hylsan bestämmer nämligen längden på paddeln. Är dock inte riktigt nöjd med det ovala skaftet heller..kanske är det ovana. Är det sådana internetköp som kallas "att köpa grisen i säcken"?..

Är man osäker på vilken längd man ska ha så bör man nog (om man inte har möjlighet att testa..) köpa en delbar paddel där man kan förändra längden med hjälp av en hylsa.

Sedan är det ju frågan om man ska ha halvstora blad eller helt enkelt lite smalare!? Själv blev jag idag tipsad av en återfösäljare att prova en 220 cm lång paddel med lite smalare blad. Det kanske vore något!?

/Jonas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg