Tips - Sea Kayaking Illustrated
Sea Kayaking Illustrated av John Robison är en lite mer lättsam bok om havskajakpaddling. Författaren är en driven tecknare och boken är fylld av serieteckningar som illustrerar paddlandets nöjen och vedermödor. Inte särskilt seriös vid första anblicken men författaren vet mycket väl vad han talar om och boken är riktigt bra. Den tar upp många problem som paddlare konfronteras med, men som kanske inte alltid hittar in i böckerna - hur man fixar toaletten när man sitter i kajaken till exempel. Boken behandlar både långfärdskajaking och vågsurfning och delar av den rör kanske inte en insjö/skärgårdspaddlare som mig, men är ändå nog så intressant. Texten är rak på sak, skriven på en okomplicerad engelska, men om man inte gillar serieteckningarna fungerar boken inte som läsning.
Den täcker ämnet bättre än Karin Mentzings Långfärdskajak, till exempel hur man packar kajaker på biltak, och är mer väldisponerad men stilen gör att den blir svår att ta till sig i en sträckläsning.
Jag har också läst "The complete book of sea kayaking" av Hutchinson och den är den raka motsatsen till Sea Kayakning Illustrated. Hutchinson tar sitt ämne och sig själv på fullaste allvar och det är mycket av "I did" och "I made" vilket jag tycker är påfrestande. Den lyckas inte att täcka ämnet lika väl som Sea Kayaking Illustrated och boken har lett mig till att inte läsa annat av Hutchinson.