Som vän till Thomas och tidigare delägare i Orust Kajak har jag förut tagit till orda mot hetsen mot hans person och mot företaget (för hets är det, det här på Utsidan är ju bara en mild diskussion i jämförelse). Jag gör det nu igen, jag vädjar till Utsidans sansade läsare och debattörer att:
1, Hålla isär Thomas egna projekt och Orust Kajak (som trådstartaren faktiskt gjorde). Han är visserligen en av dem som startat och absolut den som i huvudsak drivit företaget, men allt rörande kvarnen/kraftverket vid ån är hans egna beslut och projekt, genomförda av en annan juridisk person (att äga och driva två olika bolag är inget skumt utan en högst normal företeelse). Den som tror att Orust Kajak betalat kalaset är illa insatt i hur ekonomin ser ut för ett kajakföretag i Sverige idag. Orust Kajak har INTE haft med kvarnen/kraftverket att göra.
Svar: Hur tänker du då?
Det är ju ett småföretag vars huvudman självklart måste ta på sig det moraliska ansvaret och ta konsekvenserna i hela sitt företagande. Om jag ska hyra kajak av denne företagare ska jag tänka "nej just det, det var hans andra enmansföretag som skövlade. Då är det ok. Låt oss ta en bira."
2, Avstå från personnedsättande debattinlägg. Thomas har visserligen gjort fel (vilket jag för övrigt håller med om, och berättat för honom långt innan den här debatten) och för det kan man kritisera honom. Men han får ju ett strängt föreläggande från myndigheten, som säkert kommer att kräva stort och kostsamt arbete att leva upp till. Slå inte ytterligare på den som redan fått en ångvält över sig. Ha lite proportion på handlingens dignitet - det är viss skillnad på att våldföra sig på barn och på att ha en felaktig uppfattning om Miljölagstiftningen (Jo, den anonyma signaturen Svart Pärla drog en sån parallell).
[B]Jag har inte dragit en sådan parallel. Den får stå för dig om du inte förstår parallellen. Men ok, du verkar behöva en pedagogisk förklaring som dock borde vara överflödig:
- Prästen förväntas värna om de svaga och speciellt barnen. Det ligger i hans yrkesroll och uppdrag. När just prästen förgriper sig på korgossen blir reaktionerna OSEDVANLIGT starka. Speciellt från hans församlingsmedlemmar. Prästen kan dock säkert skövla en å utan mer än normalt arga reaktioner.
- Kajakföretagaren förväntas värna om miljön. När just denne skövlar ån blir reaktionerna OSEDVANLIGT starka. Speciellt från hans frilufsande kunder. Kajakföretagaren (och nu ska jag försöka vara lite diplomatisk) kan säkert nalla i partikassan till champagnfesten utan mer än normalt arga reaktioner (till skillnad från kommunistpampen).
Förstår du lite bättre nu?
Och självklart är det enmansföretagaren som måste bära hundhuvudet här. Bolaget är ju inte en organism som tar dessa beslut. Det har han gjort personligen. I fallet Mc Donalds kan individen skylla ifrån sig (tjänstemanen säger att chefen beslöt, chefen säger: "jag visste inget").
[/B]
3, Avstå från idiotiska spekulationer om hans avsikter, typ "smider onda planer". Thomas HAR agerat i god tro men med usla rådgivare. Han HAR haft en gällande vattendom att följa, som han trott skulle ersätta tillståndsprocessen. På den punkten hade han grovt fel, men det skedde inte av ondska eller för snöd vinning (Den som tror att det gjorts för att tjäna pengar, bör nog skaffa en ny miniräknare).
Svar: Vilket ihåligt resonemang. Småföretagare som tar en sådan affärsrisk av annat än kommersiella skäl? Med tanke på bilderna måste detta kalas kostat närmare miljonen.
Så han investerar stora belopp i anläggningen som en hobby? Det tror jag inte på men säg att det är så. Jag vet inte om det är en förmildrande omständighet att han skövlar ån för sitt nöjes skull!!!!
Och så börjar man skylla ifrån sig.... Rådgivare? Så det lilla kajakbolaget har en panel av onda rådgivare. Kom igen nu. Varför inte bara stå för vad man gjort?
Du som kallar dig Svart Pärla (nyregistrerad namnlös profil) uppträder ju inte heller särskilt juste. Lätt att vara kaxig där bakom den anonyma skärmen. Tala om vem du är eller avstå från att skriva, det är min åsikt.
Ironin dryper...
Jag hoppas och tror att Thomas kommer göra allt i sin makt för att följa det föreläggande han fått. Låt honom göra det utan att göra hans personliga situation ännu värre
Jens Marklund