Kajakköpsråd

Hej!

Min flickvän och jag håller på att kolla på kajak till henne. Hon har paddlat en del, mestadels roderkajaker (diverse Prijon, Hasle Explorer, Paddle Perfection Sea bear) men även några roderlösa (NDK Romany). Den hon trivs bäst i var Paddle Perfections Sea Bear, vilken dock var väldigt stor. Vi letar nu efter något liknande fast med mindre volym.

Vad vi letar efter är en kajak som inte upplevs som en pråm (som flertalet prijon modeller) utan ganska lättdriven utan att för den delen upplevas som rank. Kajaken bör ha ett bra rodersystem, gärna likt de som använts i Sea Bear eller Lettman Eski modellerna, och bör reagera på kantning, så att det finns utvecklings möjligheter. Är det någon som har några tips?

Vi var härom dagen och provpaddlade en Lettman Eski 530 som vi upplevde som rank. Är det någon som har en Eski 525 och kan dela med sig av sina erfarenheter från denna modell?

Mvh Stefan

johste; sa:
Vi var härom dagen och provpaddlade en Lettman Eski 530 som vi upplevde som rank. Är det någon som har en Eski 525 och kan dela med sig av sina erfarenheter från denna modell?
Mvh Stefan

Lettman Eski 525 är en helt annan kajak än Eski 530.
Den är allroundkajak som är stabil och prisvärd.
Den är lättdriven men den har (naturligtvis) inte lika hög toppfart som smala, rundbottnade kajaker över 5,50 m.

Så här skrev jag för ett antal år sedan:

"Eski 525
Jag äger sedan ett halvår tillbaka en Eski 525 och jag har paddlat cirka 50 mil med den.

Jag är mycket nöjd med mitt köp och för den som vill ha en glasfiberkajak i den lägre prisklassen kan jag rekommendera Eski 525.

Eski har god intitial- och slutstabilitet och i vågor känner jag mig betydligt tryggare i en Eski än i VKV klassikern Lisa.

Eskin har en sittbrunn som möjliggör eskimåsvängar och sittbrunnen är ändå stor nog för att jag skall kunna gå i och ur utan att sätta mig på bakre däcket.

Packutrymmet räcker för en veckotur.

Att sittbrunnskanterna är lite vassa och att bakre ovala luckan tar in lite vatten vid rollning är de nackdelar jag hittils upptäckt.

Visst skulle jag vilja ha en lättare och ännu snabbare havskajak, men en kajak, som enligt min mening, har markant bättre egenskaper en Eskin kostar nästan dubbelt så mycket.

Jag köpte min Eski i Klampenborg (norr om köpenhamn).

http://www.kajak.dk"
[Ändrat av gorans 2007-04-29 kl 19:14]

Pricken långt "bak" i fjärran

gorans; sa:
Den är lättdriven men den har (naturligtvis) inte lika hög toppfart som smala, rundbottnade kajaker över 5,50 m.

Ahh, nu förstår jag..din "nya" kajak är ju bara 5,45 lång :)

(Stefan, förlåt för min trådkapning. Göran, vi ses i veckan.)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg