Det är väl realistiskt att en handlare vill sälja sina produkter. De flesta handlare säljer mer än ett märke och har inom de olika märkena ett stort urval av olika kajaker/modeller och kompetens om dessa.
Jag tror inte du som läser detta eller någon annan kommer få ett helt objektivt svar av någon vare sig det är en handlare,kompis,friluftsfrämjandet, eller någon annan klubb. Alla vill naturligtvis att du ska intressera dig för deras ide om kajaking, en del kanske för att de vill sälja och någon annan för att de vill att du ska gå med i klubben vad vet jag. Det enda jag vet är att objektiviteten i ett beslut ligger hos dig själv och grundar sig på öppet sinne och inhämtande av information från flera håll.
Pröva känn och kläm,är vad som gäller.
Förövrigt kan jag kan inte förstå denna hysteri när det kommer till att köpa en ny kajak, en del människor kan hålla på en hel sommar med att provpaddla och testa, som om ett kajakköp är det största beslut man kommer att ta här i livet,som om man bara får köpa en kajak under sin livstid.Face It De flesta som paddlar aktivt kommer att äga mer än en kajak under sin paddlingskarriär. Samtidigt kan man gå och köpa en ny bil för 250,000 kronor eller mer utan att ens ha provkört. Men när det kommer till att bestämma sig för en kajak ,då blir det läskigt. Åter igen bil exemplet. De flesta med en nyare bil förlorar mer i värdeminskning på ett år än vad kajaken kostar i inköp.
En kajak är inget annat en låda av glasfiber eller plast som flyter på vatten. Den kan flyta snabbare,bättre eller sämre, men kajaken är fortfarande bara en låda låda som flyter.
Så, om det inte blir som man hade tänkt sig så är det bara sälja,dra erfarenheter och gå vidare och köpa en ny. Att köpa "fel" kajak är ingen stor förlust,möjligtvis blir man en erfarenhet rikare.
Våga köpa fel kajak så är chansen större att det blir rätt.
Peter.