Min fru, min son och jag var nere vid havet igår (Hinsholmen, Göteborg). När vi kom ner till vårt favoritställe stod där ett tält, av billigare modell, och diverse campingutrustning låg kringstrött. Det är ju inte utan att man undrar vem som slår upp ett tält i princip mitt inne i Göteborg och så här tidigt på året dessutom, det var inget Hilleberg direkt. Först syntes ingen ägare till tältet till men efter en stund kom en kajakist med kursen rakt mot stranden där vi satt. Iland kliver en glad norrman och jovisst, tältet är hans. Jag blev ju lite nyfiken så vi började prata och då visar det sig att han sedan den 1:a mars paddlat från sin hemstad strax söder om Sandefjord och är på väg "söderut". Jag frågade hur länge han tänkt att vara ute och han svarade -ett år ungefär. Han hade haft en fin tur så här långt, trots vädret, och trodde att det bara kunde bli bättre. En bekant till honom skulle möta upp om ett par dagar så att de kunde fortsätta tillsammans. Med andraord var han vid gott mod.
Vanligtvis när man hör talas om expeditioner av denna kaliber så är det ordnat med sponsring och personerna i fråga har utrusting av bästa kvalite. Här kommer då denna norrman i sin Hasle plastkajak (i och för sig ingen dålig kajak men ovanlig i sådana här sammanhang) och sitt billiga tält som knappast kan rekommenderas till annat än sommarbruk. Han hade halt enkelt gett sig iväg med den utrustning han hade utan att stöttas upp av en rad sponsorer. Visst kan jag tycka att det är en smula riskabelt att ge sig ut på en sådan paddling utrustning anpassad för årstiden. Samtidigt
är det väldigt befriande på något sätt att se någon som inte låter sig begränsas. Ibland kan jag tycka att resonemanget går ut på att man först ska skaffa sig prylarna, sen kan man ge sig ut. Skall man dessutom ge sig iväg på en längre expedition verkar det av olika anledning viktigt att synas så mycket som möjligt. Inget fel i detta egentligen men det är skönt att se någon som ger sig ut ändå.
Nåja, skall inte orda mer om detta. Är det någon söderöver som stöter på en norrman i en grå Hasle på väg Söderut så hälsa.
Tobias, som ivrigt väntar på påskhelgens paddelpremiär för året.
Vanligtvis när man hör talas om expeditioner av denna kaliber så är det ordnat med sponsring och personerna i fråga har utrusting av bästa kvalite. Här kommer då denna norrman i sin Hasle plastkajak (i och för sig ingen dålig kajak men ovanlig i sådana här sammanhang) och sitt billiga tält som knappast kan rekommenderas till annat än sommarbruk. Han hade halt enkelt gett sig iväg med den utrustning han hade utan att stöttas upp av en rad sponsorer. Visst kan jag tycka att det är en smula riskabelt att ge sig ut på en sådan paddling utrustning anpassad för årstiden. Samtidigt
är det väldigt befriande på något sätt att se någon som inte låter sig begränsas. Ibland kan jag tycka att resonemanget går ut på att man först ska skaffa sig prylarna, sen kan man ge sig ut. Skall man dessutom ge sig iväg på en längre expedition verkar det av olika anledning viktigt att synas så mycket som möjligt. Inget fel i detta egentligen men det är skönt att se någon som ger sig ut ändå.
Nåja, skall inte orda mer om detta. Är det någon söderöver som stöter på en norrman i en grå Hasle på väg Söderut så hälsa.
Tobias, som ivrigt väntar på påskhelgens paddelpremiär för året.