Kajakfrågor

Hejsan jag har en rad olika frågor inför ett kajakköp.

1. Jag ska paddla i mälaren, är det någon som kan tipsa om en bra billig nybörjar kajak.

2. Behöver man roder ?

3. Vad är en skädda ? Vad använder man den till ?

4. Vad ska man tänka på att titta på vid ett ev beg köp ?

5. Vad väger en "lätt" kajak.

6. Jag tar mer än gärna emot fler tips och råd från erfarenheter och annat matnyttigt som kan vara bra att kunna vid kajaking

Tack så mycket på förhand !! /Oscar

billig kajak

Jag funderar själv på att köpa kajak vilket gjort att jag sonderat lite bland olika modeller och priser. Jag vet inte mycket om kajaker men priser har jag hyffsad koll på. Vad jag konstaterat är att om man vill ha en glasfiberkajak så är det billigaste märket Point 65. De har modeller med antingen roder eller skedda, vilket som är att föredra av dessa två har jag inte en aning om. Rodermodellerna kostar 10400 kr och modellen med skedda kostar 9900 kr och om jag inte misstar mig helt så kan man köpa dem här från utsidan med medlemsrabbat.
De tips och råd jag fått är dock att provpaddla olika modeller för att få sig en bild av vad man vill ha innan köper en kajak.

Hmm!

Har själv köpt en point65 K1 S (skedda)

Skedda= tänk dig en "hajfena" som du styr med hjälp av. Den sitter på undersidan av kajaken, precis som kölen på en segelbåt.

Rodret= precis som det låter, ett styrroder som du använder med hjälp av 2 pedaler som sitter i sittbrunnen (där du har dina ben).

Köpte en med skedda för att jag gärna ser att man kan sträcka ut benen utan att behöva hålla dem på roder-pedalerna för att hela tiden parera för vågor & dyl.

Skeddan känns som en smartare lösning, dessutom, så kan du på många kajaker EFTERMONTERA ett roder, det blir svårare att sätta dit en skedda..

fick min för 7800kr NY! Ska bli kul att prova den till våren =)

/Hugo Åkerstedt

Pröva...

Alla olika kajakmodeller känns lite olika och beter sig lite olika. Vilken man tycker känns bäst är enbart en personlig smaksak. Om du köper en som verkar bra kommer du att vara nöjd tills du provar en som känns ännu bättre!
Du kommer då att förlora pengar på att byta.
Lägg istället dessa pengar på att hyra och pröva så många olika som möjligt. När du hittat DIN kajak så är chansen stor att du kan få tag i en sådan begagnad och därmed vara både nöjd och komma unden billigt.
Det är dessutom ofta så att den kajak som kände stabil och trygg i början kan kännas fel när du fått lite paddelvana.

Skädda eller roder?

När jag köpte kajak i somras stod jag inför detta dilemma; skädda eller roder. Jag hade provat många olika kajaker, (det tror jag man måste) och hittat två som jag gillade, den ena med skädda, den andra med roder. Vilket man skall välja beror nog på hur man skall använda sin kajak. Det är lättare att styra med roder, man behöver inte tänka på olika paddeldrag och tekniker får att få kajaken att gå dit man vill.

Jag valde dock en utan roder. Då slipper jag sitta och styra hela tiden, vilket jag gärna gjorde. Man parerar hela tiden lite för mycket och koncentrerar sig på styrningen. Dessutom så ville jag faktiskt lära mig dessa olika styrtekniker, jag såg det som en utmaning. Utan roder har man lite fler sittmöjligheter, och man kan utnyttja benen bättre. Jag har ännu inte saknat rodret...

Skeg rocks!

Jag håller helt med tidigare insändare vad det gäller "fot-frihet" i kajaken om man ej har roder. Jag anser att man blir en bättre paddlare om ej använder roder, man lär sig paddeltekniker och att utnyttja kajakens skrovform för att komma dit man vill. Enda fördelen som jag kan se med roder (personlig åsikt) är vid krånglig medsjö. Men som sagt- kan man sin paddel och kajak så kan förhoppningsvis bemästra de flesta situationer, vare sig man nyttjar roder eller skedda. Fast jag tycker att roder stjäl mycket energi genom pareringar och att man ej kan utnyttja benen fullt ut vid paddlingen.
Tack för ordet!

Roder

Det är intressant hur åsikterna kan skilja så mycket.
Själv har jag aldrig tvekat om man ska ha roder eller ej, jag har sett så många stackare utan roder som fått paddla på bara en sida vid hård sidvind. Det finns säkert många som klarar att paddla utan roder men varför inte utnyttja de hjälpmedel som finns.
Vid exempelvis surfing i höga vågor är det ofta hårfin skillnad mellan att lyckas fånga en våg eller att få motvåg, då är det bra att slippa ödsla kraft på att styra med kroppen eller paddeln. Jag tror heller inte det är många som klarar att ligga på våg på en annan kanot, utan roder.
Visst kan ett roder gå sönder, men det har aldrig hänt mej. Många rodersystem är värdelösa, det är kanske därför en del föredrar att vara utan.
Det är mycket viktigt att roderlinorna är hårt spända och att man har ett stadigt fotstöd.

En vikt under 20 kilo är hyfsat för en långfärdskajak, men det har mest betydelse när man ska lyfta upp den på biltaket.

Skedda och roder

Varför inte ta båda två???
Rodret kan du ju fälla upp när du inte vill använda det, och det är ju jävligt skönt att kunna parera med ett roder när du surfar eller när sjön är i uppror.Då funkar knappast en liten skädda.

Skedda e som roder värdelösa om dom inte fungerar men en normal skedda gör att man inte behöver paddla på ena sidan vid grov sjö eller mindre sjö och vind.
Surfing e inga problem heller om kajaken e hyffsat lättsvängd. Modeller som Icefloe däremot kan vara rätt jobbiga i medsjö då den modellen e extremt kursstabil.
Sen tror jag att dom som jag som inte vill ha roder e pga att få en livfullare kajak o slippa justera roderlinor o sånt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trombon Kajakfrågor Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg