Jo, det var dit jag ville komma lite när jag började skriva inlägget. Nu paddlar jag kors och tvärs. Jag skulle göra det oavsett kajak, paddel etc.,
Men jag såg alla dessa grejer och drog mig till minnes en massa människor som jag mötte i samband med en dykgrej. Själv dyker jag inte. Man utan att sätta säkerheten ur spel så antar jag att man behöver en bra grundutrustning och sedan kan man börja. Här tog diskussionerna snabbt rätt intressant komplicerade dimensioner. "Själv dyker jag bara om jag har x tank med y luft". Diskussionen fortsatte tills det lät som om tja, några teknikföretag höll mässa.
Då tänkte jag också att vad handlar det om då egentligen, prylarna, eller själva dykandet?
Någon dök bara i tropiska vatten, någon enkom med en specialtank, annan bara med specialdräkt. Sedan fanns det ju ett gäng, ett stort gäng, som dyker oavsett bara säkerheten är okej.
Om man är helt nöjd med sin utrustning så tror jag att den övriga upplevelsen ökar. Jag blev ju påkörd av en motorbåt men har diverse tekniska lösningar i kajaken nu som gör att jag oroar mig mindre för hur orolig jag behöver vara vid varje paddlingstur. Paddlar har jag tänkt på ett tag. Inte för att skryta, men det är en risk, man paddlar två gånger om året men sin värstingkajak men får aldrig någon riktig erfarenhet. De paddlar jag har tittat på nu eftersom jag aldrig trivts med Nytech är både nyfikenhet men också för att hitta ett alternativ. Det är inte batteridrivna strumpor
. Jag har pengar kvar på försäkring, jag har råd med några olika paddelalternativ.
Men visst har du helt rätt, man får inte stirra sig så blind på tekniska aspekter att man glömmer den vackra miljö och den övriga naturupplevelsen!
Allt gott!