kajakens vikt och längd betydelse sjöegenskaper?

Hej!

Undrar hur beroende man är av kajakens längd om man paddlar på stilla eller vågigt hav skiljer sig en kajak som är tex 4,7 påtaligt från en som är 5,3,?

Vikten, hur viktig är den, funderar på att köpa en kolfiber, men hur mycket gör det om en kajak väger 18 istället för 22 kg märker man en tydlig skillnad?

Bör man bli mer bekymrad om man hör att kajaken skrapar i botten ifall man sitter i en carbon/kevlar än om man sitter i en glasfiber?

Mikael
 
Undrar hur beroende man är av kajakens längd om man paddlar på stilla eller vågigt hav skiljer sig en kajak som är tex 4,7 påtaligt från en som är 5,3,?
Det beror på... Hur fort paddlar du? Hur stora branta vågor är du i? Men framför allt påverkar kajakens alla andra mått och former (bredd, volym, rocker, ändskepp, skrovform, säteshöjd). Den som är 4,7 kan vara väl så bra som 5,3... För övrigt så är vattenlinjelängden det som påverkar mest (åtmistone i "lugna vatten"). Om du har käcka spröt eller överhäng ovanför vattenytan som gör att de 4,7 eller 5,3 inte är vattenlinjelängd - då jämför man kanske inte rätt mått.

Vikten, hur viktig är den, funderar på att köpa en kolfiber, men hur mycket gör det om en kajak väger 18 istället för 22 kg märker man en tydlig skillnad?
Det beror på vem du är... Du känner det nog när du bär. Är du van motion/racingpaddlare kan du nog känna fyra kilos skillnad (på tom kajak). Hur som helst; lättare kajak är en bra grej (som ett helt "isolerat" argument alltså).

Bör man bli mer bekymrad om man hör att kajaken skrapar i botten ifall man sitter i en carbon/kevlar än om man sitter i en glasfiber?
Det tror jag verkligen inte. Beroende på ytlagret/matrisen kan den sistnämnda bli fulare och lite svårare att få snygg igen (?) - men hållbarheten kan nog inte avgöras på andra sätt än att man vet hur tjockt och bra respektive "fiberlager" är lagt och hur bra jobbet/kajaken i övrigt är genomfört/designad.
 
...En vidarutveckling av Patrics formfaktorer...
En snabb slätvattenkajak är nödvändigvis inte en snabb på havet. En kajak som är snabb och bra i medsjö behöver inte vara bra i motsjö.

4 kg kajak extra känns på land och vid acceleration i surf.

Kolfiberkajaker har ofta inget skyddande gelcoatlager, utan bara skyddslack. Ifall väven ristas blir laminatet svagare.
 
Hej!

Jag är 181 cm väger 67 kg

Jag funderade på
Reval Mini Carbon/Kevlar

L: 483 cm B:52 cm Vikt:16 kg

eller

reval viking: 583x54cm. Roder och skedda. Byggd i glasfiber eller kolfiber. Vikt:25 kg /19 kg

Mikael
 
Reval Mini ... L: 483 cm
Efter snabb sökning; den längden gäller nog hela kajaken, vilket ger att du har kortare vattenlinjelängd. Det funkar troligen bra om du paddlar i lungt tempo. Längden kan kanske rentav sägas vara en fördel då. Men jag skulle tro att den sätter sig så fort du ökar tempot. Har du möjlighet att prova dem? Det är fler saker än skrovet som spelar roll för hur du kommer att trivas i din kajak. Exempelvis hur du matchar sätet under längre sträckor.
 
Reval Viking hyfsat snabb men därimot Reval Mini mkt långsam! Mkt beroende på kort vattenlinje!
Den har liten lastvolym å om den har lite last ligger den djupt i vattnet å går som en bogserbåt typ!
Håller oxå med att kolfiber svårare få snyggt igen vid repa! Lättast å enklast där är ju såklart när skrovet har vit gelcoat.

/Janne
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg