Kajaken drar snett

Hej!
Jag köpte en Reval Viking i våras och har paddlat en del under sommaren. Jag har dessvärre ett problem - jag tycker mig märka att kajaken drar åt vänster.

Det spelar ingen större roll om jag har skäddan nere (helt eller delvis) eller inte, sakta men säkert drar den åt vänster.

Jag har prövat att paddla med och mot vinden, dels med vinden kommande från höger och dels från vänster. Säg i 7 fall av 10 drar den åt vänster. I min värld (inbiten seglare) borde kajaken vilja gå upp mot vinden om jag t ex kör 45 grader mot vinden. Så gör den om jag har vinden in från vänster men inte in från höger.

Detta resulterar i att jag inte kan paddla några längre sträckor med endast skeddan utan att bli rätt trött i vänster kroppshalva samt synnerligen irriterad på att den vill svänga åt vänster. Som tur är har jag ett utmärkt roder (smarttrack) men jag vill även kunna köra endast med skedda.

Slutligen - jag har låtit en kompis paddla den utan att berätta om mitt upplevda problem. Hans första kommentar var att den drog åt vänster. Hans paddlingsvana är dock lika liten som min, men ändå...

Så ordet är fritt: är detta normalt? Finns något att göra på kajaken eller paddlaren? Bör/kan jag reklamera kajaken för detta?

Om du känner någon inbiten slöjdare som svarvar i trä så har han förmodligen en konturmall. Annars går det lika bra med selle... en bit kartong. Malla av ena sidan av kanotens undervattenskropp på 2-3 ställen fram och bak och kontrollera om kanoten är liksidig. Är den mer bullig på högersidan så svänger den gärna åt vänster. Det blir ju som att "kanta" kanoten redan i horisontalläget.

Kolla om sitsen sittet centrerat eller om din vikt hamnar på ena sidan så kanoten lutar redan från början.

Assymetriska kanoter är inget ovanligt men ändå otrevligt eftersom man får lägga kraft på att hålla kurs som kunde ha använts till att komma framåt! Du bör ta upp det med säljaren.

Well, jag fick köpa en kajak en gång. Billigt. Jag fick köpa den så billigt för att säljaren menade att den drog snett. Bra för mig, jag fick en billig kajak som, för mig i alla fall, går exakt hur rakt eller exakt hur snett jag vill. Himla lättsvängd!

Kanske att du har en lättsvängd kajak som du sitter snett i, kanske är din paddlingsteknik "skev", kanske är kajaken felbyggd... Har du provat andra (inte alltför riktningsstabila) kajaker? Får du dem att gå snett också?

Ett bra sätt att komma vidare ifrågan är såklart att tala med säljaren som i ditt fall väl har sålt dig en raktframåtgående kajak, rimligen får du prova andra modeller eller versioner där för jämförelse.

Många förslag på fel har redan givits och jag adderar en till möjlig orsak.

Vissa kajaker är framtunga utan packning och snubblar runt sin egen för. Klassikern Icefloe hade detta problem då de placerat sitsen lite för långt fram i vissa kajaker. Jag trodde också först att skrovet var snett, men efter lite tester och mätningar kom jag fram till att det var ett trimningsproblem.

Det blir samma effekt ifall man försöker ro en snurrbåt utan motor. Den snurrar runt fören så fort man slutar ro.

Då kan jag oxå lägga till några små saker. Din paddel stil... sitter du och lutar dig bak mycket kan den bli baktung speciellt om du har lite om byte och dylikt endast i packat där bak.

Ett litet långsökt men ändå jag hade en låsning i ryggen. Det vill säga jag hade endast bra rörlighet åt vänster. Och gissa om den drog snett kajaken.

Har ett förslag om du bor i Stockholm. Ta dig till ingarö kajakeriet. Hyr hans nordkap. Ingen skeda inget roder men går spikrakt. Finns nordkapare lite över allt. Men paddla den och se om det går åt vänster, gör den det så lutar det åt din teknik annars blir det din kajak som felar.

Lycka till

Tack för svaren!

Jag tackar för alla svar. Jag tror nog att jag ska pröva en annan Viking till att börja med och se om den drar snett. Jag återkommer när jag vet mer...

Sitsen

kan sitta snett och det kan tänkas att detta är relativt lätt att åtgärda.

Om du petar iväg kajaken olastad drar den snett då?

Om kajaken är assymeterisk från byggaren så bör den reklameras.

Thure

Om kajaken drar åt något håll kan vara väldigt irriterande. Jag brukar som du prova att "kryssa" utan skedda skall kajaken lova upp åt bägge hållen och med skedda skall den gå rakt.

Jag brukar också prova att på spegelblankt vatten paddla kajaken lugnt rakt fram och sedan sluta paddla alternera att avsluta med höger resp vänster drag upprepa många gånger det brukar märkas om kajaken drar åt något håll.

En del av "tipsen" du fått är rätt skojsiga och mer sånt man kan höra från Englands roligaste man Derek Hutchinson.

Om du nu efter att noga ha testat kajaken fortfarande tycker att den drar åt något håll koncentera dig istället på skrovet. lägg kajaken upp och ner. Kolla med ögat att köllinen ser rak ut speciellt den aktredelen. Spänn en lina från fören och aktern försök att få den att ligga på förens och akterns högsta punkt. Kolla också att skedda boxen sitter rakt om den sitter lite off gör inget men den måste sitta rakt i kajaken.

Att en kajak drar åt något håll är inte så ovanligt och ända sättet att helt vara säker på att köpa en kajak som går rakt fram är att välja en kajak där pluggen är fräst i en CNC maskin. Det är också noga att kajaken fått härda riktigt så att den inte tas för snabbt ur formen då är det lätt att den slår sig

Hans Friedel

Efter att jag byggt min "Thomasson Kavat" så upplevde jag att den drog lite snett till vänster. Hur jag än försökte hjälpa den på traven så ville den vänster, oavsett om det innebar med eller mot vinden.
Efter lite fix och mät så insåg jag att skeddan inte riktigt lirade på rätt bana och jag gjorde en justering som fick skeddan rak igen i utfällt läge.
Efter det så insåg jag att även mitt paddeldrag var snett och att gjorde ett bättre vänsterdrag.
Med en korregering av min paddelteknik så gick kajaken dit jag ville.

Jag har även märkt att jag alltid (oftast) slutar med ett vänsterdrag innan jag tar upp paddeln ur vattnet och vilar och jag vill gärna börja med ett vänsterdrag också när jag startar igen. Sådan detaljer kan självklart också spela in.

Så mitt tips, stirra dig inte blind på hurvida kajaken är skottrak eller inte, det kan vara "skeppar´n" som är lite dragen...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Spindel i kajaken Paddling allmänt 10
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 43
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg