Kajakdesign Mjukvara & böcker

Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig lite mer om kajakdesign men vet inte vart jag skall börja det känns inte så troligt att man bara sätter sig och drar
och släpper i Autocad. Vad för programm använder man?
vilka böcker bör man läsa. Det är inte så att jag tänkt designa något idag men det skulle va kul att kunna mata in befintliga modeller och testa deras data och manipulera med längd och bredd.

Är det föresten någon som har koll på motståndet på tävlingskanoter. hade varit kul att hjämföra med listan för havskajaker

Jag har fått tag i en bok som heter "The Shape of the Canoe" by John Winters. Den är i första hand för canadensardesign, men mycket av det passar även för kajaker. Jag tyckte att det var intressant att läsa och lära sig vad den eller den förändringen gör för verkan på farkosten.
Svante

Jag hat laddat hem programmet från Ross Leidy's hemsida och har konstruerat en kajak som jag kommer att bygga under våren. Mallarna skrivs ut i skala 1:1 med passmärken på varje ark så det är bara att klistra ihop arken och sedan såga ut mallarna. man anger paddlarens vikt och last i programmet. sedan är det bara att dra och ändra i ritningen. Det blir kull att se hur egenskaperna blir för min konstruktion.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle E Skygga böcker Paddling allmänt 9
polarbear tips om böcker ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg