Kajaka STHLM-GBG

Joakim Ambrosson; sa:
Sthlm - GBG genom landet är ca 48 mil (rakt över Vänern kanske dock inte lämpar sig för nybörjare, så räkna 5 mil till) enligt Mapsource. Jag skulle räkna på drygt 3 mil dagen.

53/3 = 17 dagar. Räkna in 5 dagar vila också. Väder och vind spelar mindre roll förutom på Hjälmaren och Vänern då. Mälaren kan vara rätt krabb om man träffar på rätt vatten också. Men att behöva ställa in, då ska det vara runt 12-15 m/s.

Men räkna sisådär 25 dagar så får ni en kanonsemester!

// Jocke, som kom på att denna tur ska göras förhoppningsvis i höst, 48/12 = 4+1 dgr + retur 4+1 dgr :)

Enkel resa 25 dagar givetvis...

48+5 mil låter ju helt överkomligt... :) Jag har lite av "ingenting-är-omöjligt-personligheten", så jag vill göra det på ca 14 dagar.

Hade du varit inne på någon sida å kollat hur långt det var?

Ska du göra den resan på 10 dagar t o r? Det är ju rätt strongt :)!

Jag har ett program som heter Garmin Mapsource, tyvärr vet jag ingen sida på nätet.

Oki, ja akta händer och se till att vänja er innan avfärd bara samt ha tur med vädret!

Mellan 6-11 knop med en K2:a, dvs 11-20 km/timme är möjligt beroende på personerna.

Japp, bara man har tur med väder samt slussar och fartygstrafiken så. Ev. bära över slussar om det kommer stora fartyg som man inte vill ligga i slussen tillsammans med ;)

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Sthlm - GBG genom landet är ca 48 mil (rakt över Vänern kanske dock inte lämpar sig för nybörjare, så räkna 5 mil till) enligt Mapsource. Jag skulle räkna på drygt 3 mil dagen.

53/3 = 17 dagar. Räkna in 5 dagar vila också. Väder och vind spelar mindre roll förutom på Hjälmaren och Vänern då. Mälaren kan vara rätt krabb om man träffar på rätt vatten också. Men att behöva ställa in, då ska det vara runt 12-15 m/s.

// Jocke, som kom på att denna tur ska göras förhoppningsvis i höst, 48/12 = 4+1 dgr + retur 4+1 dgr :)

Göta Kanal går varken genom Hjälmaren eller Mälaren, däremot Vättern och Vänern.

apparluk; sa:
Joakim Ambrosson; sa:

Göta Kanal går varken genom Hjälmaren eller Mälaren, däremot Vättern och Vänern.

Okej, fel av mig. Passagen mellan Stockholm - Göteborg INNEFATTAR Göta kanal. Mälaren ingår, Hjälmaren likaså, på denna tur.

// Jocke

Någon som paddlat på kanal med kajak?

Är det någon som paddlat på Göta kanal med kajak?
Jag har paddlat på andr kanaler och det var inte roligt.

1
Jag fick ej slussa med kajak på Hjälmare kanal och Strömsholms kanal. Alltså fick jag tömma kanoten på packning och köra allt förbi slussarna och sedan sjösätta och sen paddla till nästa slussavsnitt.
Får man slussa med kanot på Göta kanal?

2
Det var inget kul o paddla på kanal, man ser ju inte mkt förutom kanalkant och himlen....

Re: Någon som paddlat på kanal med kajak?

kanotisten; sa:
Är det någon som paddlat på Göta kanal med kajak?
Jag har paddlat på andr kanaler och det var inte roligt.

1
Jag fick ej slussa med kajak på Hjälmare kanal och Strömsholms kanal. Alltså fick jag tömma kanoten på packning och köra allt förbi slussarna och sedan sjösätta och sen paddla till nästa slussavsnitt.

2
Det var inget kul o paddla på kanal, man ser ju inte mkt förutom kanalkant och himlen....

Alla har vi sett kajakaren i filmen Göta Kanal och han har ju superskojs! ;) *asg*.

Re: Någon som paddlat på kanal med kajak?

kanotisten; sa:

Ja, man får slussa i Göta kanal. Det är dessutom gratis. Enda haken är att man får vänta tills det är andra båtar son ska slussa.

Rogers anmärkning att det kan vara lite trist att paddla kanal - man ser mest kanalbankar - är helt riktig. Vad gäller just Göta kanal är det dock i stora stycken rätt OK, då bankarna är låga och det dessutom är rätt stora avsnitt med sjöar (Roxen, Boren, Vättern, Viken).

hälsningar
Jens

Kanalen mellan Viken och Vänern är rätt fin. Åtminstone tyckte jag det efter att ha undkommit stormen ute på Viken och pustade ut på själva kanalen under Göta Kanal racet förra året ;)

Drömmar är bra - speciellt med bra förberedelser

Ledsen att vara lite tråkmåns. Vi talar både många och långa dagar, samt längre överfarter. Vättern är känd för att vädret kan skifta snabbt. Det är inte så många år sedan kajakpaddlare strök med och betydligt större fartyg än så har gått under förr om åren. Göran Kropp blev (i onödan) livräddad då han övade under dåligt väder.

Betydligt mindre allvarligt, men ack så förtretligt, är att du lätt får ont i händer och annorstädes om du inte är van vid den här typen av dagsetapper.

Är du nybörjare så behöver du öva mycket (mer än du hinner till denna sommar). Ta en kortare tripp i år och ha detta som mål.

Nämnas bör väl att jag stack över till Åland på egen hand mitt första år. Men så här dags på året hade jag redan övat tre till fyra dagar i veckan i 2,5 månad - och jag fick ändå ont. Handsmärtan fixades enkelt med tejp, men överansträngning i ryggen (pga hårt väder) kan fortfarande kännas av flera år efteråt.

Taskigt väder

Är kanske också en tråkmåns. Jag anser att det finns taskigt väder, då man inte ger sig ut att paddla eller segla, även om det finns dom som hävdar vädret bara har med kläderna att göra.

Kolla hemsidan (bloggen) till årets första start för Havspaddlarnas Blå Band (HBB) http://www.havspaddlarnasblaband.se/

http://www.phlog.net/user/ola .

Dag 1: 6 km
Dag 2: 15 km
Dag 3: 0 km
Dag 4: 4,5 km
Dag 5: 0 km
Dag 6: 33 km
En inte alltför lyckas start om man ska paddla 2300-2400 km.

Jag känner ingen som styr över vädret, även om mamma hävdar att ”om man äter upp all mat blir det fint väder”.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
pajaflow Kajaka i närheten av Gbg Paddling allmänt 3
Skumberg Eskimåsvängskurs i Sthlm Paddling allmänt 6
denelake fotografen Isfri brygga i sthlm? Paddling allmänt 0
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
jamo Butiker med torrdräkter i Sthlm? Paddling allmänt 3
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Mooi Paddla i sthlm..? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
rannug Havssurf i Sthlm vid västlig vind? Paddling allmänt 6
segerholm Efterlyses: Sthlm skärgårds-tips Paddling allmänt 8
emrask Träna paddling i Sthlm Paddling allmänt 2
kanotisten Tältplats nära sthlm city Paddling allmänt 3
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
pagren Paddling i Sthlm Sjärgård. Paddling allmänt 1
...Uffe... Kajak klubb i Sthlm för nybörjare Paddling allmänt 12
hattefnatte Hyra Jollar i STHLM? Paddling allmänt 1
Egel Köpa grejer i sthlm Paddling allmänt 1
Salmo Salar paddla i sthlm skärgård ? Paddling allmänt 2
rodani Tips på bra leder i Närheten av STHLM Paddling allmänt 2
OutThere Byggplats och förvaring av kajak i sthlm? Paddling allmänt 10
Lotchen Kajak-kurser runt Sthlm till sommaren? Paddling allmänt 3
mon Bygglokal för kajak i Sthlm? Paddling allmänt 0
KÖPES!!! Kanadensare till hyggligt pris i STHLM Paddling allmänt 1
81nahoj Kajakplatsen på Hisingen Gbg? Paddling allmänt 1
Rune E Upphittad kolfiberpaddel i Gbg´s skärgård Paddling allmänt 14
Blade06 18-19/5 Multihelg - Paddlingshelg och Surfskidag i Gbg :-) Paddling allmänt 0
Katja71 Paddelsällkap kring Gbg? Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 5-7 sep) Paddling allmänt 6
Jonik Tunn våtdräkt/tröja av surftyp i Gbg Paddling allmänt 6
North shore Kajkförenig i GBG? Paddling allmänt 2
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 31/8-2/9) Paddling allmänt 5
Tordenvik Paddla Gbg-Halmstad Paddling allmänt 10
höjdrädd kajakförvarning i gbg? Paddling allmänt 0
Lason Kajakförvarig i gbg området ? Paddling allmänt 2
JohanPerLinder Missa inte Valöträffen 2-4:e Juli i Gbg området Paddling allmänt 0
Ällen Kanotbutiken i Gbg Paddling allmänt 1
bergjonas lokal i Gbg för kajakbygge Paddling allmänt 1
pepita Kajaking i Gbg Paddling allmänt 4
kajakmicke Kajakförvaring i GBG??? Paddling allmänt 6
ant555 Virke till kajak i Gbg ? Paddling allmänt 2
soljesp Köpa i Danmark? Förvaring i Gbg? Paddling allmänt 2
Hasse E Forspaddling i norra Gbg? Paddling allmänt 1
rockyb Kajakförsäljare i Gbg Paddling allmänt 0
uppläggningsplats - gbg Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg