Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det blir lite vågor på sjön när det blåser över 7-8 m/s, men ofta känns det som om min Skim Distance är för lång och behöver lite längre vågor för att det skall släppa och jag tänker att andra kajaker är bättre på mindre vågor...
Själv har jag inte kört V8:an speciellt mycket. Tror också mer på en snabb båt som går igenom små vågor. Dock så är nog V8:an väldigt rolig i mindre sjö.
Köp en slank Epic V12 istället, den är snabbast ;-)
Blir ju relativt korta branta vågor på sjöar, och det är svårsurfat.
Lika bra att ha en supersnabb båt som susar rätt igenom allt med effektiv styrning.
Ja, då är det surfski som gäller. En kort havskajak typ VKV Offshore hänger bra på mindre vågor. Sjöar kortare än 5 km brukare inte ge tillräckligt snabba vågor.
jag var & testade en whisky 16 för 8' igår, men den gillade jag inte alls. Riktigt rolig i medvågor, men hopplös att paddla mot vinden - och det behöver man ju göra ibland (eller rätt ofta)
Tror jag skall satsa på en surfski till sommaren, kollat massa klipp idag och det verkar både riktigt skoj i vågor och bra träning... Lite nyfiken på seabirds nya modeller. epic som rekomenderas verkar ju också intressant men kostar lite mer
Håller med Henrik om insjöarna, har själv testat att surfa i Helgasjön. Problemet var korta vågor - när jag låg bra på vågen var samtidigt fören uppe på vågen framför mig. Inte mycket surf där inte.
Henrik, du kan testa min slalomkajak. Har inte haft den så länge så vet inte hur den funkar men det är värt att testa. Fast snabb kan den knappast anklagas för Surfski kan funka men har knappt suttit i en så kan inte svara.
Whisky 16 var en besvikelse. Har provat samma exemplar och båten är trevlig i medsjö men hiskelig mot vinden. Fören stampar och far åt alla möjliga håll.
För några tusingar kan man köpa en begagnad slalomkajak. Köp en som är några år gammal. Elitpaddlarna byter båt efter 1-2 år. Oftast är dom ganska slitna så man brukar få göra lite småfix
Adventuren är en utpräglad undanvindskajak. Tahes Reval Midi pe är en utveckling av Adventuren men med mjukare skrovform för bättre motvindsegenskaper. Fast undanvindsegenskaperna är väldigt likartade.
Adventuren säljs av Tahe med en något ändrad däcklayout.
En väldigt rolig kajak är Tahes Lifestyle 420. Den har en liknande skrovform som en slalomkajak men anpassad för touring paddling. Kajaken är extremt väl ballanserad och funkar utmärkt att paddlas utan roder eller skädda. All paddling på filmen är utan roder
Surfskidor med bredder runt 450mm är snuskigt ranka. Dom kräver lång inlärning rent praktiskt är kajaker med längder över 6m väldigt bångliga att hantera.