Kajak som får plats på båten

Har oftast en eller två kajaker med ut i segelbåten, en Omega 28. En kajak på ena sidodäcket surrad mot mantåget och en släpande efter. Tricket med att släpa kajaken är att lyfta upp kajakstäven och surra den hårt mot akterspegeln, med något mjukt runt stäven. Då wobblar den inte som den lätt gör vid normal släpning. Enda problemet är vid tilläggning, då jag jag har kajaken längs ena sidan. Bra är också att tejpa fast lite mjukt fram och bak och på varje kajaksida för att slippa repor.

Tre-delad kajak är ju helt genialt!
Skulle ju utan problem få plats i de flesta båtar, för och stäv är ju bara slänga in i förpiken och mittsektionen kan man ju på akterspegeln eller nått.
För att inte tala om alla lägenhetsförråd den går in i - där talar vi kundunderlag.

Tre-delad kajak är ju helt genialt!
Skulle ju utan problem få plats i de flesta båtar, för och stäv är ju bara slänga in i förpiken och mittsektionen kan man ju på akterspegeln eller nått.
För att inte tala om alla lägenhetsförråd den går in i - där talar vi kundunderlag.

Men blir dom inte mkt dyra? Å lite tyngre? Vad kostar tex den 3-delade Rockpoolen?

/Janne

Men blir dom inte mkt dyra? Å lite tyngre? Vad kostar tex den 3-delade Rockpoolen?

/Janne

Inte för att jag har sett någon i verkligheten och hittar inga priser men hur dyrt kan det vara?
Antingen gjut en hel kajak och såga itu, limma sedan fast 4xskottväggar, eller gjut den i delarna var för sig. Borde i tillverkningskostnad inte bli mycket - men däremot är det ju som med en lite större motor i en bil, säljaren kan ta mycket mer marginal på det eftersom det är "custom" tillval och den som särskilt efterfrågar det kommer kunna betala för det...

Så om Rockpool är de enda som har en bra lösning kan de lätt plussa 10 000 och sälja några få med fet marginal, skulle flera ha tillvalet skulle det inte kosta mer än ett par tusen max...

Inte för att jag har sett någon i verkligheten och hittar inga priser men hur dyrt kan det vara?

Pristillägget blir väl ca 800eur +- några hundralappar, kända och beprövade tillverkare utöver Rockpool är iaf Valley, SKUK och Kajaksport. Den tidigare nämnda bloggen tar upp också en hel del andra tillverkare, även rotationsgjutna som sannolikt är en hel del billigare.

Antingen gjut en hel kajak och såga itu, limma sedan fast 4xskottväggar, eller gjut den i delarna var för sig. Borde i tillverkningskostnad inte bli mycket - men däremot är det ju som med en lite större motor i en bil, säljaren kan ta mycket mer marginal på det eftersom det är "custom" tillval och den som särskilt efterfrågar det kommer kunna betala för det...

Så om Rockpool är de enda som har en bra lösning kan de lätt plussa 10 000 och sälja några få med fet marginal, skulle flera ha tillvalet skulle det inte kosta mer än ett par tusen max...

Jag tror inte att det blir fet marginal på delningen. Formarna kostar säkert 150-200.000SEK att ta fram när man har en existerande kanot. Serien kanske rör sig om några 10-tal istället för 1.000-tal som med en lyckad kanot. Svårt att få lönsamhet i formen som sådan men jag förmodar att de räknar med visst marknadsföringsvärde osv.

Det tekniska är inte heller lätt att lösa om man vill ha en lätt delning. Påfrestningarna är stora och det har hänt att delningar brutits sönder...

Ihopfällbar kajak

Jag håller på och bygger en ihopfällbar kajak.
Det blir min egen design men jag har lånat byggsättet från:
http://www.yostwerks.com/
Jag räknar med att det kommer att kosta ca 6000 kr i material.

Det passar ju bra att hålla på o knåpa med något nu i höstmörkret.
Det är lång till våren så tid finns.

Min kajak är 5,3 m lång och 54 ca bred. Vikt 16-20 kg.
Ihopfälld är den ett paket på ca 2 m längd.
Jag är precis klar med ramen, nu ska presenningen på.
Jag har modellerat den i 3D-CAD för att få fram rätt tyngdpunkt och dimensioner samt ritningar, därav CAD-bilden.

Bilagor

• Vikbar kajak.jpg
    Vikbar kajak.jpg
    20.1 KB · Visningar: 850

Det var en ovanlig skada. Kanske blev belastningen för stor när han landande upp och ned med för och akter på separata vågtoppar. Däcket antagligen förstärkt runt sittbrunnen varför det gav vika vid brottanvisning där förstärkningen slutar. Också möjligt att där redan fanns tillbucklingar och försvagningar sedan han suttit på akterdäck vid påträdning avtagning av kajaken.

Jag har paddlat en Anas Acuta och den sittbrunnen var väldigt trång i varje fall för mina lår och höfter.

Thure

Uppblåsbar kajak

Jag släpar ibland med de vanliga kajakerna med segelbåten (med stäven uppdragen på segelbåtens akter, som föregående inlägg skrev). Men ibland åker den uppblåsbara Gumotex Safarin med. Inget för långpaddlngar, men kul för upptäcksfärd i arkipelagen närmast den förtöjda segelbåten. På bilden testar styvsonen att leka i vågorna med den, det är den också bra till.

Forskajaken jag själv sitter i längre bort i bild är också lätt att ta med på däck.

Jens

Bilagor

• safari.jpg
    safari.jpg
    26.9 KB · Visningar: 701
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg