Jag tror att en bidragande orsak till att det finns så många modeller på marknaden också beror på att valet av kajak är så subjektivt och beroende på tidigare erfarenheter. Innan jag köpte min nya kajaker letade jag överallt på internet och provpaddlade en hel del.
Recensionerna kunde skilja sig otroligt mycket även om det vara samma kajak. Även recensentens erfarenheter spelade stor roll.
En kajak beskrevs mer eller mindre av alla som en rolig liten katt. Inte alls min åsikt, trots att jag var i rätt storleksintervall mm. Bara det att jag har paddlat en del andra skäddakajaker som mer motsvarar det jag vill ha...Var rätt så rejält besviken när jag klev upp på kajen. Fast det vara bara att testa vidare, till sist hittade jag kajaken.
De recensioner jag hade mest nytta av var när man testade flera likartade kajaker i samma förhållanden. Då går det att jämföra och välja ut ett antal som man provpaddlar. För det är en djungel där ute och det är inte helt lätt att hitta den man vill ha. Kanske jag är lite velig...för egentligen skulle de flesta kajakerna jag valde mellan funka alldeles utmärkt.
På tal om nyskapande, vad säger om den här?
http://www.capefalconkayak.com/f1.html