Kajak och paddelråd

Jag bor på Åland. Har en vän som jobbar med kajakuthyrning här och har tänkt testa deras kajaker lite men nu börjar det bli lite sent eftersom jag flyttar till sverige nästa vecka för att studera på Sjöviks folkhögskola (sydöstra dalarna). Så kanske något i de trakterna om det finns?

Jag har kollat blocket och prylmarknaden redan men inget som direkt drog min uppmärksamhet.

Jag kan också rekommendera Bracsa's vingpaddlar, har själv en IV super min. De är möjligen lite "aggresiva" i isättet vid mycket vågor. Annars gör väl Kajner rätt billiga vingpaddlar i kolfiber.

När det gäller kajak tycker jag du absolut ska köpa en glasfiber. Jag tycker de är mycket snabbare än plast, bättre glid. Jag tycker dessutom de är ganska tåliga. Blir det märken är det oftast bara i det yttre lagret, gel coat, som är lätt att fylla igen.

Sen var det paddeln. Är ute efter en lätt kolfiber åt det kortare hållet. Gärna med ställbar längd och vinkel. Igen så är jag lite begränsad av priset. Dom flesta verkar gå på mellan 3000 och 4000 kr. Finns det billigare alterntiv? Är dom lika bra i så fall?

Det finns billigare men de är inte lika bra. Tyvärr så får du vad du betalar för. Fråga dig istället hur bra du behöver. Ibland kan en bra glasfiber vara bättre än en billigare kolfiber. så haka inte upp dig på att det ska vara kolfiber. Huvudsaken är att bladen är lätta och styva.

En lätt paddel är skönt att paddla med. väger paddeln ett kilo eller mer kommer den upplevas som klumpig. Samma om bladen är tjocka. Ett tunt blad ger bättre grepp och suger ner mindre luft vid isättning förutsatt att du har bra teknik.

En paddel ska inte glappa men tyvärr gör många det, särskilt de med ljustrerbar längd. Varför ljustrerbar längd?

Det finns billigare men de är inte lika bra. Tyvärr så får du vad du betalar för. Fråga dig istället hur bra du behöver. Ibland kan en bra glasfiber vara bättre än en billigare kolfiber. så haka inte upp dig på att det ska vara kolfiber. Huvudsaken är att bladen är lätta och styva.

En lätt paddel är skönt att paddla med. väger paddeln ett kilo eller mer kommer den upplevas som klumpig. Samma om bladen är tjocka. Ett tunt blad ger bättre grepp och suger ner mindre luft vid isättning förutsatt att du har bra teknik.

En paddel ska inte glappa men tyvärr gör många det, särskilt de med ljustrerbar längd. Varför ljustrerbar längd?

Tack för det utförliga svaret. Känns som jag lär mig mer och mer vad jag ska tänka på nu.

Anledningen att jag vill ha justerbar längd är att jag inte vet rikitgt vilken längd som passar mig bäst. Min egen känns väldigt lång. Den kortare jag testade fungerade mycket bättre. Det känns som att om jag har en justerbar paddel kommer den troligtvis räcka en längre tid då jag har mer möjlighet att känna mig fram.

Glömde skriva att jag har fingrat på Bestlan i våras. Kändes bra i handen och när jag drog paddeln genom vattnet upplevdes det som ett bra paddelblad. Det var bara ett snabbtest men den är värd att prova. Den har steglös längd- och vinkelinställning. Har inte så stor erfarenhet av plattpaddlar men Kanuk har en liknande paddel. Har själv en Aquabound Manta ray (dock med Kanukskaft) som jag upplever som sämre.

Steglös längd- och vinkelinställning ger möjlighet att hitta inställningen som passar dig bäst. Varierar dessutom längden på min, längre paddel ger högre utväxling och när den är kortare är den mer lättkontrollerad och accelerationen är snabbare. Högre vinkel i vind, lägre när det mindre vind.

I somras

fanns en P&H Scorpio på Blocket. Antar att du kan få lite provpaddling på Sjövik även om de är inriktade på självbyggeri av dukade kanadensare.

Den typ av kajak du är ute efter borde egentligen provpaddlas i vågor. Peifen på Åland som hänger på forumet kanske kan låta dig provpaddla.

Thure

Tack, jag ska höra med SGU (Där både min vän och Peifen jobbar) när jag har mer tid. Känns lite tight nu när jag precis ska flytta.

Vet inte riktigt vad jag vill fråga om här. Kanske bara diskutera lite vd det finins för alternativ och vad jag ska tänka på.

Sen var det paddeln. Är ute efter en lätt kolfiber åt det kortare hållet. Gärna med ställbar längd och vinkel. Igen så är jag lite begränsad av priset. Dom flesta verkar gå på mellan 3000 och 4000 kr. Finns det billigare alterntiv? Är dom lika bra i så fall?

Jag har den här kajaken med skädda som jag är väldigt nöjd med! Den kanske passar dig med. Den har mindre volym & man kommer nära vattnet, får bra kontakt med kajaken och en härlig kontroll.
http://kajaktiv.se/product/34-venture-easky-15lv.html

Den här paddeln har jag paddlat med nu i två år i Vario utförandet. Väldigt smidig & glappfri låsning av längd & vinkel samnt lagom stora blad tycker jag.
http://kajaktiv.se/product/50-tnp-wolverine-light.html

Några kommentarer. Om du bor på Åland, kolla med Leif Höglund på SGU http://www.sgu.nu/ han håller på mycket med den typ av paddling du är inne på, tur varvat med lek och roll, de både säljer och hyr ut kajaker dessutom.

Sen förstår jag inte en del av köpråden här. Vingpaddlar i all ära men om man nu är ute efter en mer lekbetonad kajak och som TS tycks vara inne på "playboating" så vet jag ju inte om en vinge är försthandsvalet. Är du inne på mycket surf och lek så välj till att börja med en lite kortare paddel. Själv kör jag mest med min Werner Cyprus och den är jag otroligt nöjd med, den har hängt med i många år och jag paddlar mycket i den typen av miljö där paddeln ofrånkomligen får en hel del kontakt med klippor, den har tagit en hel del smällar och inte en skråma - så här långt.

Har tre kajaker flottan, en Tiderace xplore, en Arrow Play och en P&H Delphin. Xploren kommer nog säljas den är helt enkelt lite för stor för mina behov, sällan jag behöver den volymen och då går jag hellre ner en storlek och får en mer lekfull och manövrerbar kajak. Playen är en ytterst trevlig kompromiss funkar ypperligt som lekbåt men sväljer ändå tillräckligt med last för att funka för en veckotur om du är någorlunda disciplinerad i hur du packar.

Delphin är en renodlad lekbåt och också den jag numera paddlar mest. Otroligt skojig och trygg i stökiga förhållanden men däremot inget att tänka på som turbåt, för kompromisslös för det. Men kan du leva med att hyra dig en båt den gång du ska ut på långtur får du mycket lekfullhet för pengarna i en Delphin.

Lite suddigt klipp tyvärr, taget med mobilkamera men du ser tydligt hur extremt manöverbar den är Delphinen http://dl.dropbox.com/u/28261455/grässkär detalj.mov

Tilläggskommentar: Såg just att du redan nämnt Leif tidigare i tråden så det rådet har du ju redan själv plockat upp.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg