Kajak och paddelråd

Hej, vet att det finns många såna här trådar. Har läst lite i dom men känns ändå bäst med en egen där jag kan beskriva vad jag är ute efter.
Jag har haft en necy plast roder kajak nu i några år med en väldigt basic paddel. Nu känns det som jag växt ur både kajak oxh paddel och skulle behöva något nytt.

Finns myckwt med neckyn som stör mig, men det främsta är väl rodret, som jag i princip aldrig använder längre. Så är helt klart ute efter en skedda-kajak.
En annan sak är höjden. Har testat några andra kajaker där man sitter närmare vattenytan och trivs absolut bättre med det.
Den kommer användas ungefär lika mycket för lek, rollning och surfning som för flerdagsturer.
Materialet har jag inte bestämt mig för riktigt. Har glasfibern fler fördelar än vikten och att den inte åldras? Främst är det prisskillnaden som gör mig lite tveksam, men också att man måste vara så mycket mer försiktig med en glasfiber.

Vet inte riktigt vad jag vill fråga om här. Kanske bara diskutera lite vd det finins för alternativ och vad jag ska tänka på.

Sen var det paddeln. Är ute efter en lätt kolfiber åt det kortare hållet. Gärna med ställbar längd och vinkel. Igen så är jag lite begränsad av priset. Dom flesta verkar gå på mellan 3000 och 4000 kr. Finns det billigare alterntiv? Är dom lika bra i så fall?

Gällande paddel, så hade jag tidigare en Werner Kalliste som är helt perfekt, förutom att den var lite kort för mig så flickvännen tog den istället. Delningen var felfri inget glapp alls!

Sen köpte jag mig en ny Kalliste och den glappar, vart och besökt lite handlare med Werner paddlar och alla glappar i delningen.

Hur är det ni andra och era paddlar som kostar dyra pengar, ska man acceptera att den glappar i delningen? Jag returnerade min pga glappet.

Gällande paddel, så hade jag tidigare en Werner Kalliste som är helt perfekt, förutom att den var lite kort för mig så flickvännen tog den istället. Delningen var felfri inget glapp alls!

Sen köpte jag mig en ny Kalliste och den glappar, vart och besökt lite handlare med Werner paddlar och alla glappar i delningen.

Hur är det ni andra och era paddlar som kostar dyra pengar, ska man acceptera att den glappar i delningen? Jag returnerade min pga glappet.

Tycker inte du ska acceptera glapp i delningen. Det kommer att ge större påfrestningar och nöta på materialet. Synd på så fina paddlar även om jag inte har/haft någon Werner själv.

Har du fått något svar från butiker/generalagent?

Paddel

är definitivt värt att lägga lite pengar på. Bracsa wingpaddlar har utmärkt glappfri både längd och vridning ställbar delning.

Thure

är definitivt värt att lägga lite pengar på. Bracsa wingpaddlar har utmärkt glappfri både längd och vridning ställbar delning.

Thure

Har Bracsa med både gamla och nya delningen. Fungerar mycket bra.
Viktigt att komma ihåg att dela regelbundet och skölja rent annars kan de drabbas av härdsmälta och bli odelbara... Fast det gäller ju oavsett fabrikat och typ av delning.

Paddel...

Hej,
När det gäller (ving-)paddel kan det helt klart vara värt att titta på köp/sälj-forumet på kanot.com eller helt enkelt uppsöka någon kanottävling (tävlingkalender finns också på kanot.com). Det köps/säljs/byts oerhörda mängder utrustning bland tävlingskanotister. De flesta verkar ha svårt att inte byta prylar minst en gång om året... :)
På tävlingarna dyker dessutom ofta återförsäljare/importörer upp och säljer med rabatt.

Naturligtvis finns det kanoter också, men det är oftast renodlade racinghinkar.

Tahe greenland touring har vi familjeflottan. Går att leka med och paddla längre. Vi paddlar oftast dagtur och då sitter man nära vattnet. På flerdagars får man tänka till lite mer i packning eftersom skotten/däcket är lägre.
Denna gillar både min fru och jag.

Din vikt och längd

har betydelse för vad som är vettigt att rekommendera i kajakväg.

P&H Scorpio är lite av vad det du söker. P&H Delphin 155 kanske också kan vara intressant.

Thure

Tack, mycket betänkvärt här!

Jag har tittat lite på den här paddeln. Vad tror ni om den?
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=RELIGION_BETSLACARBON
Tror det var den jag paddlade med här om dan och som kändes väldigt bra, men är inte helt säker.

Vart kan man vända sig om man vill prova på/ev köpa kajak? Antar att kajakuthyrare och liknande ibland har begagnade till salu.

Butiker har ofta möjlighet till prova på. Uthyrare säljer ibland i slutet på säsong. Friluftsfrämjandet hyr ut kajaker. Annars går det väl att gå med där, eller på andra träffar, för att prata och låna andras kajaker.

Finns numera

massor av säljare och uthyrare runt landet och självklart bör du prova innan köp. Var bor du?

Blocket och kanot.com jämte utsidans prylmarknad är ställen du kan hitta ett ganska stort utbud av begagnade kajaker. Även där gäller förstås provpaddling.

Thure

Lekiga kajaker

Tyvärr ska jag göra dig lite besviken. Blocket är inte en stor marknad för den typen av kajak som du vill ha. Letar sjäv efter en i samma nisch.
Finns en uppsjö med tillverkare, bl a NDK/SKUK, Arrow, P& H, North Shore, Valley, Maelström, Rockpool mm. Dvs i princip av den mer brittiska designhållet med kröktköllinje (rocker). Funderar på en Arrow Nuka som är perfekt för mina ändamål men problemet är att jag sitter lite för dåligt i den...
Grönlandsliknande kajaker är ganska lättkontrollerade. Härlig intimitet med vattnet, du sitter i princip i vattnet. Däremot svårare att kontrollera (jämfört med brittiskt stuk) i surf pga av längden, att de gärna går in med fören i vågen framför och att de lätt vrider sig (broaching).

Det finns mycket info om de här kajakerna på det här forumet men även på ett norskt forum: www.padleforumet.com.

Mitt största tips är egentligen bara att åka till ett bra kajakcenter, snacka med dem och provpaddla.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg