Re: Hundfrågan
torwind; sa:
Det finns många sätt att ta med hunden. Bind den bakvid aktern så kan du ha den som släproder. Jag kan bara instämma varför skall man dra men en hund i kajaken. Låter nästan lite tide perverst. Jag har själv hund men anser att följande:
1. Skall man ha hund skall man bo på landet
2. Är man hundägare är man även herre över sin hund vilket innebär stort ansvar
//Tor
[Ändrat av torwind 2003-01-26 kl 22:59]
Skall man ha hund skall man bo på landet... varför? För att man är så slö som ägare att man inte orkar aktivera sin hund, och då är det praktiskt att kunna släppa ut den på tomten? En hund behöver ett hem att vila i med sin flock, och struntar fullkomligt i om det är ett hus med tomt utanför eller en lägenhet. Allt handlar om vilken tid du lägger ner på din hund, inte om var du bor. Jag är själv övertygad om att min tik (som bor i lägenhet) är bra mycket lyckligare än många "villahundar" som bara får korta promenader varje dag och aldrig någon riktig aktivering.
Naturligtvis innebär det stort ansvar att ha hund - vi hundägare har STRIKT ANSVAR över våra hundar, vilket innebär att vi är skyldiga att ersätta allt våra hundar orsakar, oavsett om det var de som "Började" eller ej. Ett ansvar som närapå saknar motstycke.
Men att påstå att det är djurplågeri att ta med en hund i kajak är ren idioti. Det beror helt på A: Vad det är för hund, B: Vad det är för ägare, C: Vad hund och ägare har för band till varandra, samt D: Hur hunden är tränad.
Jag kan meddela att min hund skulle bli bra mycket mer olycklig av att bli skild från sin flock och lämnad hemma än av att följa med på kanottur (vilket hon gjort flera gånger). Men så är hon mentalt stabil, miljötränad, älskar att följa med på allt och vi har ett mycket gott förhållande till varandra.
//Cecilia (som för övrigt är SBK-handledare och styrelseledamot i UHU)