Många fritidsbåtar har VHF men om den är påslagen är en annan femma. Yrkestrafik är om jag minns rätt skyldiga att ha passning på kanal 16
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanal_16
Thure
Jag har en gång haft förmånen att åka med hamnbolagets bogserbåt (Bore) från Västerås till Stockholm, närmare bestämt Nockeby (som ligger nära Bromma flygplats som diskuteras väldigt just nu bland politiker) för att ”hämta” den flytande lyftkranen Lodbrok. Enligt Wikipedia är Lodbrok 41,6 m lång och 16,5 m bred.
Hela tiden hade han som körde (en sjökapten) bogserbåten hade han VHFen på och hade många samtal med lotsarna i Södertälje vilka möten vi skulle ha och var vi skulle mötas (det var i januari och den brutna isrännan är inte så bred och har många svängar).
I synnerhet när ”vi” på hemvägen hade Lodbrok på släp så beordrade lotsarna i Södertälje dom fartyg vi mötte att som skulle möta "oss" på vissa ställen för ”Bore har Lodbrok på släp.
Dessutom var det i början sådan dimma, att utan radar hade sjökaptenen inte lämnat kajen i Västerås.
Utan att vara kaxig hade jag nog kunnat köra Bore till Nockeby för det var bara att styra i den öppna delen av farleden som blev ett stäck på radarskärmen (men det hade nog var olagligt).
Däremot så kräves det en del tanke och planering när ”vi” hade Lodbrok på släp. Förutom att Lodbrok är bred är den så gott som helt plan i fören vilket inte gör den så lättsvängd som ”släp” även om Lodbrok nog har en liten motor, och ratt och roder
Jag har inte koll på vilka handelsfartyg som har lotsplikt på Mälaren men lotsarna i Södertälje hade koll på alla fartyg som fanns i Mälaren.
Jag har för övrigt sedan den resan med Bore kommit på att det bra att ha VHF:en med på skridskoturer på Mälaren ifall man vill/kan passera en igenfrusen fartygsränna /vilket inträffar om än sällan). Då kan man ropa upp lotsarna i Södertälje och fråga om något fartyg kommer att bryta sönder isen inom N timmar, så man vet om det kommer att gå att komma tillbaka till ”rätt” sida av fartygsrännan.
För dom som inte är långfärdsskridskoåkare och åker på Mälaren, så är det så att det går en fartygsränna från Stockholm till Västerås/Köping och från Södertälje till Västerås /Köping som nästan alltid gör att man får bestämma sig om man ska hålla sig norr eller söder om fartygsrännan. på västra Mälaren finns bara broar vid Kvicksund (även bro för järnvägen) och Hjulsta (där för övrigt Polisen för ett tag sedan beordrade broöppning i försök att stoppa några tjuvar. Men tjuvarna körde igenom bommen och ner i vattnet. Tjuvarna dog och jag tror någon polis blev åtalad, men hur det gick med åtalet vet jag inte).
Nu har jag inte min VHF framme och kommer inte ihåg vilken kanal lotsarna i Södertälje använder, men hemma i bostaden kan jag höra allt vad lotsarna i Södertälje i säger, men det är sällan jag hör vad fartygen säger till lotsarna.
Nu blev det mycket trådurspårning
Per