Kajak köpt. Nästa steg?

Hallå!

Jag har just köpt en kajak. Älskar naturupplevelsen och motionen. Ser fram emot långa turer och expeditioner. Allt är dock bara teori änsålänge.
Jag har ingen i min närhet som paddlar eller är intresserad av att börja, men jag låter inte sådant stoppa mig. Men hur självständig jag än är, verkar det varken roligt, tryggt eller praktiskt att paddla själv. Vad säger ni?
Kan ingenting om paddlande.
Så, vad gör jag nu?
Hur kommer jag i kontakt med folk att paddla med? Går det ens till så? Kajaksällskap?
Alla tips är välkomna.

Ralph

Svar: Kajak köpt. Nästa steg?

Hej,
grattis till ditt kajak-köp.

Självklart skall du känna dig trygg i din kajak. Nu vet jag ju inte var du bor, men ett bra sätt att börja är ju att söka efter kajakföreningar på din ort (se t ex kommunens lista över föreningar, eller grannkommunernas). Annars kan du gå in på www.frilufts.se och söka på Friluftsfrämjandets kajakverksamhet i närheten.

Köp gärna en bok om kajakpaddling, eller kika t ex på Björn Thomassons sida som innehåller allt du behöver veta om kajaker och kajakpaddling.

Sedan rekommenderar jag att du helt enkelt sätter dig i kajaken och testar dig fram. Håll dig nära land och "lek" lite med kajaken, testa gränserna. Ta med dig någon om du vill prova att välta - det är inte så farligt som det låter. Jag tror de flesta kajakpaddlare någon gång började som självlärda - så svårt är det inte. Sedan kan man förfina tekniken i det oändliga, och då är det bra att få hjälp på vägen. Friluftsfrämjandet (eller fristående föreningar) anordnar ofta teknikövningar och räddningsövningar, som varmt rekommenderas.

Hej,
grattis säger jag också, du har många härliga mil och upplevelser framför dig.

Du har ju redan fått en del bra tips i förra kommentaren. Förutom Friluftsfrämjandet så kan du också kolla upp vilka kajak/kanotklubbar du har i närheten.

Liksom Främjandet erbjuder även många klubbar organiserade turer/kursverksamhet i olika nivåer. I många klubbar kan du dessutom få en bra "skolning" i effektiv paddelteknik, ofta finns det ju duktiga motions/tävlingspaddlare i klubbarna som kör träning även för oss vanliga rekreationspaddlare.

Tack för gratulationerna och bra tips!

Förövrigt undrar jag om ni har några tips om hur man tränar "kajakmuskler" på land? Vilka muskler är förresten viktigast när man paddlar?
Jag är vältränad men fick ändå lite träningsverk när jag paddlade förrut. Är inte van att använda muskeln där man DRAR mot sig.
Är det ens någon vidare påfrestning för musklerna vid längre expeditioner? (Föreställer mig att det mest är som att promenera; långt och uttröttande men inte jobbigt för musklerna).

Ralph

Att sitta och vara rörligt fundament till dragmusklerna upplever mången som jobbigt. Rätt kläder på med väst och manchett och börja paddla....svårare än så är det inte. Tränar gör du bäst genom att paddla och visst kan motvind och dito sjö göra det jobbigt...Men upplevelsen och glädjen, grattis!
//J

Vettig landträning är ju skidor(rullskidor) Drag-skjutövningar på gymet å varför inte lite MTB oxå :)

/Janne

Har svårt att se mig själv glida runt på ett par rullskidor änsålänge. Inget illa om det, dock!
Men vad är MTB? Mountain bike?

Just precis :) Cyklar mkt i besvärlig terräng, bra träning för hela kroppen! Benen använder du ju även när du paddlar effektivt!

/Janne

Klättring som jag pysslar med (mest inomhus under hösten-vintern-våren) tycker jag nog är en träning som även gynnar paddlingen en del. Även i klättring är det främst dragande muskler som jobbar hårt. (Kompletterar då med styrketräning med fokus på skjutande muskler för att ha en jämnare fysik). Mountainbike (mtb) som jag också roar mig med har väl mer motstridig effekt, för klättring är grova starka ben mestadels dödvikt och för paddling gör det också ganska liten nytta.

Var bor du? De flesta städer och större orter har väl en paddelklubb, annars går det väl att göra ett upprop här på siten. Finns nog många i samma sits.

Det är nog bra att ha sällskap särskilt i början, för lite backup om nåt händer och kanske för lite goda råd om teknik.

Men sedan är solopaddling avkopplande och trevligt. Har man lite träningsambition blir det ändå inte så mycket tid att prata när man ligger några båtlängder från varandra. Om kajaken är tung kankse logistiken kan vara bökig solo iofs.

Just precis :) Cyklar mkt i besvärlig terräng, bra träning för hela kroppen! Benen använder du ju även när du paddlar effektivt!/Janne

Du har ju rätt att man bör använda benen för effektiv paddling, även om jag själv mestadels slöpaddlar i ganska gubbig hopsjunken stil :), men menar du att man har nytta av extra hög benstyrka? Det handlar väl mer om att få fart på höftrotationen som leder kraft vidare ut i paddeln via rygg och axlar. Eller? Paddlar du så att du är trött i benen efter ett längre motionspass, ungefär som när du sprungit? (I så fall har jag nog mycket att lära)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
sjögurkan Köpt ny kajak Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Småfunderingar, har köpt ny kajak Paddling allmänt 9
frtmarcus Någon som fått köpt kajak från Eastpole i Estland??? Paddling allmänt 4
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg