Kajak/kanot för ytterskärgård

Hej,
Jag söker tips på kanot/kajak för paddling i ytterskärgårdsmiljö.

Jag har bara paddlat någon enstaka gång men har ägt många segelbåtar och vill ut till mina vanliga vatten i ytterskärgården. Jag antar att det måste vara en ovanligt sjöduglig kanot för att tåla det?

Det är inte kanoten som paddlar åt dig, det är du själv. Med det menar jag inte att vara snorkig utan för en duktig paddlare spelar kajaken mindre roll så länge man sitter bra i den och har kontroll . Dvs träning för att bli en bra paddlare är viktigast. Det är ju kul att paddla!

Sen kräver en kajak utan skott en annorlunda teknik för att nå samma säkerhet eftersom stora delen av kajaken kan vattenfyllas och det är svårare att tömma.

Kul

Precis som eyck (med rätta!) är så förtjust i Klepper, är jag förtjust i Hobies segelkajaker.
(OBS! Dessa ska inte jämföras med Hobies katamaraner.)

Ett kajakskrov i mitten (det går utmärkt att ta bort utriggarna och använda farkosten som kajak) med goda packutrymmen och 5,3 m2 segel. Kan seglas (kryssa inget problem), trampas och i grunda vatten (med viss svårighet) även paddlas. En utmärkt ytterskärgårdsfarkost. Tyngre att dra upp på land än en kajak men betydligt lättare än en segeljolle. Steglös revning av segel genom rullsegel helt in till noll.
Seglade 2014 från Byrum, Öland till Edsviken, Sollentuna.

Varken dessa eller Klepper ska jämföras rakt av med vanliga kajaker. De har andra egenskaper och kan användas på andra sätt. Think outside the box!

mvh thomas

28307.jpg

28326.jpg

Det där såg riktigt kul ut!!!!

Jo den är mycket trevlig och kul!

Hobien är sjöduglig som TS önskade, den kan segla som TS efterfrågade, skrovet är i polyeten så det tål ganska mycket av det man utsätter en långturskajak för, den finns även i tandemutförande dvs för 2 pers.

Men men.. Varken Klepper eller Hobie är speciellt billiga jämfört med vanliga kajaker. Jag såg nu att TS också ville ha en farkost till låg kostnad. Då faller också roddbåtar av typ Vagabond bort.

Vagabonden är annars ytterligare ett alternativ för långfärd i ytterskärgården. Om man tänker lite utanför vanliga lådan... Säker, beprövad, snabb och hyfsat lätt. Kan tänka mig använda en sådan i ytterskärgården faktiskt.

För min del är inte själva paddlingen det viktigaste utan att komma ut dit jag vill. Paddla, segla eller ro spelar inte så stor roll. Säkerhet i ytterskärgården är ju inte bara paddelteknik utan en massa annat också varav jag definitivt inte behärskar allt. Sjövana, båtvana, tolka väder, förberedelser, utrustning, kännedom om utrustning osv...

På en Hobie segelkajak blir det lite mer grejor att hålla koll på och lite mer underhåll om allt ska vara i gott skick (tänk segeljolle).

mvh thomas

Men men.. Varken Klepper eller Hobie är speciellt billiga jämfört med vanliga kajaker.

Fin kajak du har!

Men när det gäller Klepper så är det ju just "billiga" de är (på begagnatmarknaden). Köpte själv en AE20 för några månader sedan för några tusen och för ett tag sedan låg det en AEI:a + en AEII:a ute för 8000 tillsammans. Det är mkt kajak för pengarna.

Långfärdsroddbåtar är jag själv lite nyfiken på - det finns flera fina byggritningar på sådana, t.ex. av berömda långfärdsroddarna Julie och Colin Angus:

http://www.angusrowboats.com/expedition.html

Och följande har t.o.m. kajuta:

http://www.angusrowboats.com/Cruisingrowboat.html

Mats

För den med begränsad kassa är naturligtvis begagnat eller köpa ritning/bygga själv ett alternativ.

Men jag tycker inte det är en riktig jämförelse med begagnatpriser. För DIG (eyck) blir det nog ett bra pris på en begagnad Klepper. Du kan dessa kajaker, känner till dess svaga punkter och har kunskap om hur de ska repareras.
Så jag står nog för vad jag skrev om priser då jag avsåg ny-priser. Jag förstår att du även väger in förväntad livslängd med rätt underhåll men inköpspriset är ändå den kostnad som är tydligast för en köpare.

Lite samma med ritningar/bygga själv. Alla har inte lämplig lokal att bygga i och/eller de kunskaper som behövs. Jag kan inte ens bedöma vad materialet kostar. Men slutprodukterna ser ju intressanta ut.

mvh thomas

Hobien är sjöduglig som TS önskade, den kan segla som TS efterfrågade, skrovet är i polyeten så det tål ganska mycket av det man utsätter en långturskajak för, den finns även i tandemutförande dvs för 2 pers.

Men men.. Varken Klepper eller Hobie är speciellt billiga jämfört med vanliga kajaker. Jag såg nu att TS också ville ha en farkost till låg kostnad. Då faller också roddbåtar av typ Vagabond bort.

Vagabonden är annars ytterligare ett alternativ för långfärd i ytterskärgården. Om man tänker lite utanför vanliga lådan... Säker, beprövad, snabb och hyfsat lätt. Kan tänka mig använda en sådan i ytterskärgården faktiskt.

För min del är inte själva paddlingen det viktigaste utan att komma ut dit jag vill. Paddla, segla eller ro spelar inte så stor roll. Säkerhet i ytterskärgården är ju inte bara paddelteknik utan en massa annat också varav jag definitivt inte behärskar allt. Sjövana, båtvana, tolka väder, förberedelser, utrustning, kännedom om utrustning osv...

På en Hobie segelkajak blir det lite mer grejor att hålla koll på och lite mer underhåll om allt ska vara i gott skick (tänk segeljolle).

mvh thomas

Ja en finess med en kajak tycker jag är att det är väldigt lite som kräver underhåll och kan gå sönder och störa utevistelsen. 1986 sålde jag min havskryssare och köpte min första kajak, och det har jag aldrig ångrat! Bland annat pga det drastiskt minskade underhållsbehovet. Den fina paddeln jag köpte då kostade mindre än ett års förbrukning av bottenfärg till segelbåten!!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
labbman Kanot/Kajak på dalslands kanal Paddling allmänt 4
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
Stuvarn Race 2010 i kanot/kajak Paddling allmänt 12
martin1g kanot/kajak för två som en kan paddla?? Paddling allmänt 4
2l8 Att fotografera fåglar från kajak/kanot!? TIPS tack! Paddling allmänt 24
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
johan5588 Hyra kanot/kajak vid hjälmare kanal ?? Paddling allmänt 0
8800 Fiske- kanot/kajak/kanadensare? Paddling allmänt 20
-Patric- Fiske från kanot och Kajak Paddling allmänt 0
Blåbär Kanot eller Kajak, so what? Paddling allmänt 2
droos Definitionerna. Kajak vs. kanot Paddling allmänt 4
Mivsken Renässans för din kanot! Simulera fors-kajak! Paddling allmänt 9
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Nena Kajak eller kanot Paddling allmänt 6
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg