Jaha, jag hade en stor kopp te, och tid över. Ta nedanstående med en fet nypa salt. Men här kommer det:
Min tolkning!
Du vill nog ha:
• Stor (pack-)volym för mycket packning
• Hyfsad vattenlinjelängd för din styrka och din sorts paddling (motion/tungpackad långfärd snarare än lek&akrobatik) - knappast under 5 meter, gärna lite längre men kanske inte heller längre än 5,5m. (?)
• Roderkajak för motionstanken, men det finns fina skeddakajaker som funkar utmärkt för större långfärd. Jo men visst kan man ha både-ock. Jag har en känsla av att storvolymskajaker går bäst med roder, det är rätt mycket vindfång som skeddan skall balansera mot. (Tillägg1: Sedan tycker väl jag inte att skeddaboxen är ett stort problem, eller att jag med packad lågvolymskajak i lagom fart behöver ställa om skeddan så himla ofta.)
• ”Swedeform” snarare än ”Fishform” (som Mezzner nämnde) – alltså smalare vid paddelisättning, och bredare bakom sitsen
• Du vill nog lära dig, och utmanas positivt av kajaker som snarare är smala/ranka än breda/trygga… Man lär sig fort. Och det är stor skillnade på den ”ranka” kajakens egenskaper vid tomt och packat läge. (Men om man vill fota eller spana i kikare är för rank kajak för dig rätt tråkigt).
Du vill nog inte ha
• En kort svängbar skeddakajak (som väl inte alltid är så lätt att packa mycket i, och den gör sig inte bäst i motionssammanhang tycker jag)
• En jättelåg och tunn rollkajak, med toktight sittbrunn (som är ett fantastiskt verktyg för akrobatik och rollbased säkerhet)
• Och inte heller en renodlad motionskajak (som överhuvudtaget inte är så lämplig på packning eller på landstigning)
(Trots att vilken som helst av dessa kajaker kan göra sin ägare lycklig!)
Det är nog knappas viktigt, för dig:
• Med ett skrov med hårda slag utan snarare åt det rundbottnade hållet (men det där är ingalunda renodlade former - knappast någonsin). Detta handlar om ”våt yta”, dvs friktion. Precis som Mezzner påpekade. (Tillägg1: Och tror jag att man skall tänka rätt lite på formen på ”nollspantet”. Kajaken har fler perspektiv som är viktiga, som han nämde vår Mezzner):
• Om sittbrunnen är stor, liten, eller mellanstor med ”vingar” (vingar som stöd för att inte ramla ut). För motion vill man ha benen fritt och det är viktigt, men det finns små sittbrunnar som löser det. För eskimoroll vill man kunna sitta kvar, och för optimalt rollande bör akterdäck och akterlig del av sittbrunn vara ”hjälpsamt”.. (Tillägg1: Sen gillar jag liten sittbrunn för att det är snyggt, kapellet blir schysst, samt för att kartan och frukten är nära etc…En känsla bara…Tillägg2: det är, för mig, framför allt sitshöjden som avgör om jag har någon nytta av att arbeta med benen – alltså om jag kan rotera ryggen hela vägen ner. Så för mig är säteshöjd otroligt mycket vilktigare än sittbrunnsstorlek. Av ergonomiska skäl.)
Tankar på tips:
• Tahe Viking
• Trapper Barra Q
• Point 65 XP
• Kajaksport Vivianne
• Epix 18/18x
• VKV Seagull
• Skim Distance (bara skedda, mindre volym?)
• Reval Commander Type-S (rank?)
• Seabird Expedition (Epic kopia?)
• Prijon har ju en del kajaker som nyttjats i extremare långfärdsammanhang, de lär i alla fall vara stora nog.
Men även att dina egna förslag, Mari Extra LC och Mari-41, kan fungera utmärkt för dig… Hur fan skall jag kunna veta det?
Det finns alla skäl att prova någon av dessa, eller att bara köpa en och lära sig gilla den!!
Det är få som är så jobbigt nördiga som jag och Mezzner, men visst, det finns fler…
Hur paddlar/tänker jag som tolkat dig på ovanstående sätt…
• Jag paddlar på de flesta sätt som jag nämde i min lista kring ”HUR”… Jag rollar dock sällan för skojs skull. Jag paddlar aldrig med så mycket last som du nämnde, men gärna veckovis. Jag har flera kajaker och kommer köpa än fler tror jag.. .
• Jag gillar jag små låga skeddakajaker med liten tight för långfärd och lek&hantering (skön känsla)
• Jag gillar verklingen att ha en helt motionsfokuserad kajak för motion (skön känsla). Min har underliggande roder. Effektivt och snyggt. Men inte smart för långfärd tycker jag. Den har också skottvägg akterut, det gillar den säkerhetstänkande delen av mig (mindre vatten att tömma.).
• Jag letar nu själv efter den optimala (?) kombinationen… Inte för att paddla motion med utan för ”snabbare” långfärd.
• Jag gillar snäppet högre säten för att jag jobbar mer med ryggen då.
• Jag ogillar verklingen vissa roderlösningar som gör att man inte kan ta i med fötterna.
• Jag ogillar ibland smala ändskepp med fåniga spröt/överhäng och höga vindfångande konstigheter...
• Jag kan inte säga att jag gillar storvolymskajaker, blir oglad av vindfånget... (En del av de ovanstående är stora tycker jag, för stora för min smak.)
• Jag kan inte säga att jag gillar fula roderkajaker, de finns verkligen. (Inte alla alltså)
Paddling är ingen vetenskap. Inte heller kajakval. Inte heller kajakdesign är vetenskap, knappt ens baserat på vetenskap. Optimering ÄR knepigt… (Du räknar knappast med att få in slalomegenskaper i din vasaloppsskidor.)
Kajakköp handlar om smak, din smak (utom i tävlingsammanhang, där kan man mäta vad som är ”rätt”).
Du har rätt!
Skit i mina tankar här ovan!