avslutad210712
Gäst
AnnaCharlotta; sa:avslutad210712; sa:Och paddlar du Haparanda-Seskarö-Båtskärsnäs-Frevisören (och fortsätter sen) så har du i alla fall möjlighet till färskvaraor och vatten utan att behöva gå alltför långa sträckor.
[Ändrat av avslutad210712 2005-04-23 kl 05:15]
Oj. Det låter som en underbar sträcka!
Hur ser vattnet och havsbottnen ut? Är det långgrunt med bränningar eller relativt djupt? Har aldrig varit där så jag vet inte nånting...Tänkte väl att det får ta en vecka eller två lite broende på väder och vind, förståss.
Ett sjökort kanske inte skulle vara helt fel. Inte för att du behöver riskera att gå på grund men det kan vara bra att veta att det finns rätt mycket långgrunda stränder och undervattensgrynnor och där kan vågorna bli till besvär om det blåser utifrån eftersom de blir korta och bryter rätt tvärt. På sträckan Seskarö och en bit förbi Kalix kan jag nog tipsa om ett antal rätt bra ställen att tälta på med sandstränder. Måste bara kolla igenom sjökortet i så fall. Alltid svårt att beskriva för någon som inte är från trakten för här vet alla vart man menar *S*.
Fast en sak kan jag garantera - du blir inte missnöjd - otroligt vacker skärgård så man som infödd nog tyvärr underskattar. Att jag inte rekommenderar skärgården söder om Luleå beror på att jag aldrig varit där men troligtvis lär du inte bli missnöjd där heller. Om du paddlar rätt långt ute så kan du alltid ta turbåten från Klubbviken och in till Luleå. Fast varför göra det när hela den sträckan består av nästan enbart sandstrand där du kan gå iland precis vart som helst. Visserligen mycket stugor men det går nog att tälta en bit upp på land.