Hejsan jag är en nybörjare som har blivit helt biten av kajaker o paddling.
Är nu i köptagen och har önskar lite hjälp. Jag vet att det är svårt att råda folk spec vid köp av en kajak och det enda rätta sättet är väl att prova, prova och prova. Tro mig jag har provat, åkt skåne runt och blivit våt,svettig och överraskad.
Tyvärr är det en model som jag inte lyckats hitta..nämligen Prijon Kodiak men är väldigt sugen på denna kajak (inte pga Renata Chlumska). Som det känns nu så är det väl den (Kodiak) eller en Seayak som gäller..
Min fråga är därför:
Är det en bra nybörjarkajak??
Hur är den i vågor??
Är den lättdriven??
Hur upplever ni modellen??
Alla erfarenheter o tips mottages med glädje..
Om ni har ni erfarenhet av några av min testade kajaker och kan göra en jämnförelse hade det varit super!!
Eftersom det säker kommer att hända att jag någon gång ger mig iväg ensam är det viktigt med en relativ stabil kajak, givetvis initialt men även då det är lite vågor o vind. Jag vet att det finns en del andra modeller men
12000-15000:- är max för min ekonomi..och jag vill gärna ha en "egen" ny kajak.
Kram Eva
Lite fakta om lilla mig:
Längd: 181cm
Vikt: 81,5kg (Hmm det kändes men..så är det)
Bra kondition, rätt så grabbig och "välbyggd", kajak nybörjare men van vatten o utemänniska.
Användning:
Kvällsturer (typ efter jobbet)
Helgturer och långturer (därav kodiak).
Kust och hav men även skärdgård/insjö o ibland kanske lite å/älv.
Fungera som "ett mindre bra" men tryggt motionredskap (kan ju behövas)
Testade kajaker och vad jag "kände" under provpaddlingen.
Seayak:
Lite liten och efter ett tag kändes den ganska trög och svårdriven, annars helt OK. (Min "utbildnings" kajak)
Point Crunch:
Kändes snabb o lättdriven men rent för instabil, många dopp där. Jag kände mig helt enkelt inte trygg.
Ponit XP:
Lagom stabil men i glasfiber(klantig) och känns inte så gedigen som Prijon kajaker (sämre roder), men röd o rätt så snygg faktiskt..OK i havet
Nadine:
Nog en Tahe kajak -Lite för instabil och väldigt lång, kändes lättdriven och snabb, tråkig sits o fotstöd.
Prijon Yukon:
Skön,trygg o rätt kul men jobbig längs med kusten då den var svår att hålla styr på, lite långsam o trög. Lite svår i vågor,kändes som om den skulle dyka men det var riktigt söt kajak
[Ändrat av Eva_Lundgren 2006-05-26 kl 13:47]
Är nu i köptagen och har önskar lite hjälp. Jag vet att det är svårt att råda folk spec vid köp av en kajak och det enda rätta sättet är väl att prova, prova och prova. Tro mig jag har provat, åkt skåne runt och blivit våt,svettig och överraskad.
Tyvärr är det en model som jag inte lyckats hitta..nämligen Prijon Kodiak men är väldigt sugen på denna kajak (inte pga Renata Chlumska). Som det känns nu så är det väl den (Kodiak) eller en Seayak som gäller..
Min fråga är därför:
Är det en bra nybörjarkajak??
Hur är den i vågor??
Är den lättdriven??
Hur upplever ni modellen??
Alla erfarenheter o tips mottages med glädje..
Om ni har ni erfarenhet av några av min testade kajaker och kan göra en jämnförelse hade det varit super!!
Eftersom det säker kommer att hända att jag någon gång ger mig iväg ensam är det viktigt med en relativ stabil kajak, givetvis initialt men även då det är lite vågor o vind. Jag vet att det finns en del andra modeller men
12000-15000:- är max för min ekonomi..och jag vill gärna ha en "egen" ny kajak.
Kram Eva
Lite fakta om lilla mig:
Längd: 181cm
Vikt: 81,5kg (Hmm det kändes men..så är det)
Bra kondition, rätt så grabbig och "välbyggd", kajak nybörjare men van vatten o utemänniska.
Användning:
Kvällsturer (typ efter jobbet)
Helgturer och långturer (därav kodiak).
Kust och hav men även skärdgård/insjö o ibland kanske lite å/älv.
Fungera som "ett mindre bra" men tryggt motionredskap (kan ju behövas)
Testade kajaker och vad jag "kände" under provpaddlingen.
Seayak:
Lite liten och efter ett tag kändes den ganska trög och svårdriven, annars helt OK. (Min "utbildnings" kajak)
Point Crunch:
Kändes snabb o lättdriven men rent för instabil, många dopp där. Jag kände mig helt enkelt inte trygg.
Ponit XP:
Lagom stabil men i glasfiber(klantig) och känns inte så gedigen som Prijon kajaker (sämre roder), men röd o rätt så snygg faktiskt..OK i havet
Nadine:
Nog en Tahe kajak -Lite för instabil och väldigt lång, kändes lättdriven och snabb, tråkig sits o fotstöd.
Prijon Yukon:
Skön,trygg o rätt kul men jobbig längs med kusten då den var svår att hålla styr på, lite långsam o trög. Lite svår i vågor,kändes som om den skulle dyka men det var riktigt söt kajak
[Ändrat av Eva_Lundgren 2006-05-26 kl 13:47]