Kajak-försäkring

Hej!
Ni som har era kajaker försäkrade, vilket försäkringsbolag har ni? Vad betalar ni? Vad ingår? Fördelar och nackdelar?
Jag har mina kajaker (tre stycken) försäkrade i Folksam idag. De tar då 110 kr/månad för samtliga.
Jag har VKV: Lisa (2005), Anita FE K2 (2008) och en Offshore FE (2015).
David

Försäkring

Är det en småbåtsförsäkring du tar på Folksam eller är det en speciell kajakförsäkring? Jag har haft ett elände att hitta nån som cill försäkra mina kajaker. 110/månad låter billigt, det skulle ta typ 80 år att ackumulera kajakernas värde via premien! Jag är van vid att försäkra hästar och där betalar man hästens värde via premier på 5-10 år.

Har min försäkrad via hemförsäkringen i folksam, täcker upp till 40000kr även om den inte förvaras hemma

Rimlig årspremie

Nu har jag ju inte en standardkajak utan en Hobie Adventure Island vilket närmast skulle kunna beskrivas som en mikro-trimaran-kajak. Kostade ca 42 000 i inköp 2012. Sen har jag ju en del utrustning med mig på långtur.

Det är väl egentligen det jag vill försäkra, allt på kanoten inkl utrustning som mast/segel och trampanordning (men även campinggrejor, elektronik och kläder).
Man kan ju råka ut för haverier, påkörningar och stöld. Skrovet gjort i hinkplast är svårreparerat.

Totalt försäkrat värde tror jag är 50 000 och självrisken hög (5000). Tidsbegränsad användning, minns inte exakt vilka månader som undantas men jag använder inte kanoten då. Helförsäkrad via Hobie i Atlantica och en årspremie på under 500.

mvh thomas

Jag betalar 175 kr/år per styck för mina kajaker hos Länsförsäkringar Östgöta här i Linköping. Räknas tydligen som småbåtsförsäkring om man ska vara riktigt petig. En ganska så rimlig kostnad i sammanhanget.

Tack för alla svar! Ja, det är en småbåtsförsäkring, en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen. Jag har uttryckligen frågat om kajakerna ingår i hemförsäkringen - och fått ett skriftligt nej på det från Folksam. Jag vet inte om det är dyrt eller inte, men värt att höra sig för vad ni andra har. Försäkringen täcker exempelvis stöld hemma samt ute på tur. Det finns inga krav på lås eller andra skydd, så som för cyklar.

Min kajak är försäkrad via hemförsäkringen hos TryggHansa. Någon separat försäkring skulle inte behövas.

Se bara till att ni har skriftligt på att den ingår. Flera smånbåtstillägg har i det finstilta en maxlängd på 5 meter. så be om et mail från dem där de konfirmerar att kajaken får vara längre

Nyligen bytt försäkringsbolag och i den ingår kanot i hemförsäkringen.
Lite förvånande, men det var det svaret IF gav mig och det står även i vilkoren.

Har nån blivit bestulen av en kajak som varit liggandes på tomten och sen behövt bråka med försäkringsbolaget? Min är låst med vajer också.

Min kanotklubb som hyr ut förvaringsfack påminner årligen om att det är enskild medlems ansvar att försäkra sin kajak - för ett antal år sedan brann många kajaker upp på någon annan klubb då deras kajakstall hamnade i lågor.
Jag har valt att inte försäkra mina som numera finns hemma, kanske ingår de i min hemförsäkring men annars är det en medveten risk jag tar baserat på försäkringsbolags snabba avskrivningsregler och det jag ev skulle få ut för min kajak vid stöld/brand motsv motiverar inte någon hög premie.
Uppmanar ingen att skippa försäkring men värdera ändå om det är försvarbart - jag har råd att köpa en ny mosvarande om det kniper riktigt och skulle också klara mig utan kajak en sommar om det skulle knipa.

Min bilförsörsäkring är dyrare sett till bilens värde.

/Patrik

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg