Kahtoola MICROspikes och andra halkskydd

Hej,

Har sökt med ljus och lykta efter ett sätt att hålla sig på fötterna under vintern. Inte bara i skogen utan kanske speciellt i stan ironiskt nog där plogade och åtkörda gångbanor utan så mycket som ett gruskorn är rena katastrofen så här års.

Det första jag gjorde var givetvis att kolla på skor med speciella sulor, ex North Face Chilkats (mjukare gummi) och Icebug Speed (dubbar). Passform, kvalité och pris var dock avskräckande för respektive känga.

Sen upptäckte jag att det fanns ett brett utbud av rediga snökedjor och stegjärn för löpning ute i världen. Men inte i Sverige dock, vilket är lite konstigt med tanke på vårt klimat? Eller har jag missat något? Hittade inget på Google eller via Prisjakt.

Ex på modeller:
Kahtoola MICROspikes
Hillsound Trail Crampon
Pogu Spikes (verkar vara lite plagiatvarning här)
etc etc

Enda jag hittat i Sverige
Yaktrax Pro (lämplig i stan kanske, men har rätt dåliga betyg på hållbarhet)

Behöver tips på modeller och konkreta erfarenheter, inköpsställen. Funderade på att helt enkelt köpa ett par Microspikes från Ebay (UK) men jag blev lite konfunderad på storleken även om de enligt uppgift ska vara så töjbara att de överlappar en del i storlek. Vore inte fel om de passade både på kängor (meindl island) och lättare skor vid behov. Sen är jag lite kluven vad gäller inriktningen stad mot terräng och en modell som balanserar dessa två användningsområden.
 
Är det gångbart att skruva i dubb då? Känns som man förstör kängorna? Funderade ett tag på att köpa nån billig känga typ Salomon 8-900 spänn och skruva i sånt där. Men jag skulle dra mig för att skruva sånt i mina Meindl Island MFS Active oavsett om det går att ta bort dem eller ej.

Broddar ... är inte det sånt pensionärer har? :) Nej jag hade nog tänkt mig något mer stabilt. Därav Microspikes. Ska ju gärna va något som man kan använda i naturen också.
 
Intressant !

Jag har skruvat i dubbar av det där slaget "Best Grip" (inköpta på ITAB) i mina Hanwag Alaska (blasfemi ;o) - kalasbra!
Jag har dessutom några IceBug-dojjor... till bla. vinterlöpning.

+
Greppet!
Att greppet också är någorlunda förutsägbart... man märker om det är lite halkigt INNAN det säger "swish" och man står på öronen

-
Det klapprar (låter som man tuggar sönder en Vicks blå) och greppet inomhus på blank sten är INTE bra.
Dubbarna sitter ALLTID där så när man upptäcker att man glömde mobilen på vardagsrumsbordet efter att ha snört på sig kängorna får man krypa in på knäna över parketten.
Går man runt på stan och går in i en affär/restaurang får man liiiite dåligt samvete om de har snitsig parkett.

Jag är dock också intresserad av sånna där "ministegjärn".
I somras när vi var upp på Galdhöpiggen var det några snöfält där det var mer än hälsosamt halkigt. Jag hade gärna haft ett par Hillsound Trail Crampon i ryggan då att spänna på.
Sedan säger somliga att de även kan vara till hjälp sommartid i geggemuggiga backar och det kan jag lätt föreställa mig. En del andra passager på väg upp på Galdhöpiggen var över "rasåsar" med lera/sand/grus och även om Vibramsulorna är grova så kasade de oroväckande.

Jag skall kolla om http://www.raggedmountain.com/ skeppar till Svedala...

Jaha, å varför ojjar han sig då?
JO, jag "har inte råd" att ramla...
 
Jag anar att vintern ligger och lurar runt hörnet ...

Är det någon som kommit vidare i frågan om riktiga halkskydd? Något nytt att rapportera?

Har fortfarande inte hittat någon i Sverige som säljer några vettiga halkskydd (!) Hur kan det komma sig? Köper folk "broddar" på ICA eller? Man blir ju orolig ibland. Ingen företagsam människa här på forumet som har kontakter inom branschen?

Har i år, utöver de modeller som finns i första posten även kikat på dessa:
ICETrekkers Diamond Grip
Snäppet billigare och antagligen bättre i stan än Microspikes.

Problemet är fortfarande var man ska köpa. USA går bort pga tull, moms, spedition o sånt tjafs. Hittade dessa i UK, men tyckte väl frakten var i överkant för Ebay-köp och de ville inte kombinera frakt för olika produkter: Icegripper ... de verkar även har en sida här, men där saknas internationell frakt.
 
Yaktrax

Yaktrax pro gick jag slut på några stycken förra året. Gummit går av om man går/springer på grus. Greppet är dock kanon och de sitter bra på foten även med mjukare sko och vid löpning. Funkar också ypperligt om man går eller springer med barnvagn (vilket absolut inte apotekets skithäldobbar gör). Hade tur med återförsäljaren som glatt bytte ut dem emellanåt. Nu har jag dock tröttnat.

Jag hittade de här och blev intresserad. Har köpt från Varuste förut och de har levererat snabbt som attan, även om jag inte ger mycket för de finska nyhetsbreven som kommer.

http://www.varuste.net/en/tuotetiedot2.asp?_prodid=37975&nimi=Kahtoola+

Funderar på om det är bättre att satsa på sådana än ett par Icebug, som jag också är sugen på? Klart bättre om man inte vill använda samma skor hela vintern.
 

Liknande trådar