Kaffekokets ädla konst

Re: Vanlig sydländskt bonn-kaffe pâ dagsturen

malindo; sa:
Apropos, Bash: fick vi nâgonsin veta vilka prylar du fick i julklapp?

Mvh / Mats

Nej det fick ni nog inte. Visste/kommer inte ihåg att någon frågat men jag kan väl avslöj att väggen hemma pryds av en del motiv från Japan och att bokhyllan utökats något :)
Det är vad minns nu i alla fall
 
Skogskaffe Vanligtvis i en sotiga trangiapanna av alu. Fyll med kallt vatten till pipen. Häll i tillräcklig mycket kaffe och lite till. Skall få formen av en mini Slugga. Sätt pannan på kokning men passa den noga. Pannan skall tas från värmne när "kaffet vänder" och läggas vid sidan av för att dra i fem minuter.
Sedan klaras kaffet, häll in och ut ur kåsan och man kan hälla i en skvätt kallvatten för att sumpen skall sjunka. Om det sista stämmer har jag inga vetenskapliga belägg för :)
Men kaffet får inte stormkoka för då löses garvsyra ut från kaffet och det får en frän bismak. Kaffe skall dra och hållas varmt vilket är lätt vid en eld.
Fjällkaffe Har provat det mesta men för att slippa kaffepanna under vandring blev lösningen snabbkaffe. Koka kaffe, häll i tillräckligt mycket pulver och drick fort.
Hemmakaffe Det blir perkulator med Skånerost. Detta för att perkulatorn får upp värmen till kokpunkt, svalnar dock lite i silen på väg ner och för att kaffet kan hållas varmt i sex timmar.
Jobbkaffe Det inköpters en superautomat med alla de sorter och jag gick över till eget snabbkaffe. Detta för att det bara var unket pisskaffe som man fick ur automaten med alldeles för lite kaffesmak och koffeinhalt.
--
Läste om kaffe, i Buffe tror jag det var, där kaffeuppköpare berättade om sitt arbete. De tyckter Brasiliansk kaffe var bäst och att smakerna kom fram bäst i mellanrostat kaffe vilket också var svårast att rosta. Måste testa.
 
walk_alone; sa:
.....
Fjällkaffe Har provat det mesta men för att slippa kaffepanna under vandring blev lösningen snabbkaffe. Koka kaffe, häll i tillräckligt mycket pulver och drick fort.
.....
Verkar inte så snabbt, och blir det inte knepigt och lite tårta på tårta att först koka kaffe utan kaffepanna, och sedan hälla i pulver?;-)

Raskesven
 
Slå vatten i pannan och häll i snabbkaffet ock låt det koka upp. Smakar precis som bryggkaffe. Får ej bismak som pulver i hett vatten i kåsan. Har användt metoden på fjällvandringar med lite ved.
 
Zoegas

Om man ska ha gott kaffe så ska det bryggas i en kaffebryggare och kaffet ska vara Zoegas. Är man i Skåne så smakar "Zoegas Skånerost" bäst och är man på annan plats så är det "Mollbergs blandning" som gäller.

skanerost_box.gif


När jag är ute på cykelturer så dricker jag oftast bara Nescafe pulver-kaffe. Smakar inte så gott men är bättre än inget. Har även testat att göra kaffe på bräckt vatten och på vitt vin och inget av det smakar så gott...

/Stellan
 
En kompis berättade för mig att koka kaffe frisätter stora mängder garvsyra och andra mindre välsmakande ämnen, medans en bryggning minimerar dom problemen. Sen beror det väl på om man gillar garvsyra eller inte i kaffet. Men en negativ effekt av den höga syrahalten är utfällning av aluminium om man koker i aluminiumkastrull/panna. Det gäller förstås för all mat med syrainnehåll (t.ex. rabarberkräm etc.). Kemiskt fritt aluminium i maten är av ondo, precis som alla metaller är Al giftigt i tillräcklig koncentration. Fast det finns ju teflonbelaggda som skyddar bättre.