Skogskaffe Vanligtvis i en sotiga trangiapanna av alu. Fyll med kallt vatten till pipen. Häll i tillräcklig mycket kaffe och lite till. Skall få formen av en mini Slugga. Sätt pannan på kokning men passa den noga. Pannan skall tas från värmne när "kaffet vänder" och läggas vid sidan av för att dra i fem minuter.
Sedan klaras kaffet, häll in och ut ur kåsan och man kan hälla i en skvätt kallvatten för att sumpen skall sjunka. Om det sista stämmer har jag inga vetenskapliga belägg för
Men kaffet får inte stormkoka för då löses garvsyra ut från kaffet och det får en frän bismak. Kaffe skall dra och hållas varmt vilket är lätt vid en eld.
Fjällkaffe Har provat det mesta men för att slippa kaffepanna under vandring blev lösningen snabbkaffe. Koka kaffe, häll i tillräckligt mycket pulver och drick fort.
Hemmakaffe Det blir perkulator med Skånerost. Detta för att perkulatorn får upp värmen till kokpunkt, svalnar dock lite i silen på väg ner och för att kaffet kan hållas varmt i sex timmar.
Jobbkaffe Det inköpters en superautomat med alla de sorter och jag gick över till eget snabbkaffe. Detta för att det bara var unket pisskaffe som man fick ur automaten med alldeles för lite kaffesmak och koffeinhalt.
--
Läste om kaffe, i Buffe tror jag det var, där kaffeuppköpare berättade om sitt arbete. De tyckter Brasiliansk kaffe var bäst och att smakerna kom fram bäst i mellanrostat kaffe vilket också var svårast att rosta. Måste testa.