Kaffefråga igen

Jag tänkte mala mit kokkaffe själv.
Normalt föredrar jag ett riktigt mörkrostat kaffe.
Går det bra att använda?
Jag har en Bosch kaffekvarn där jag kan ställa grovleken mellan 1-6. Vilken malningsgrad skall jag använda?
/Martin
 
Franskrostat

Franskrostat kokkaffe blir alldeles utmärkt. Det hade min kamrat med i fjällen. Han hade beställt malningen på en kaffehandel i Stockholm.

Gissar att du får pröva dig fram med malningsgraden. Finare pulver borde ge mera sting per kaffeböna men det tar kanske längre tid innan sumpen sjunker.

Det finns en mycket lång gammal kaffetråd någonstans här på Utsidan. Där bör du hitta en del info.

Thure
 
Re: Re: Bra kaffetråd

Martin O; sa:
Trevlig läsning, Thure. Desvärre tyckte jag att det inte blev något vettigt sagt. (Verkar inte vara någon större skillnad på kaffetråd och kafferep) :)
/Martin

då har du inte läst noga, tråden behandlar det mesta om kaffe.. ;)
 
Och snart är den här tråden lika fylld av kärnfulla faktainlägg!!:)

En gissning var att kaffet som köptes i Stockholm köptes på Sibyllans Kaffehandel eller vad den nu heter nära Östermalmstorg. Har dock själv handlat lite mörkare rostat kaffe där och med malning för kokning. Det blev rätt sumpigt dessvärre, trots att de är experter.

Det enklaste är att provmala lite och kolla om det ser ut som vanligt kokmalet kaffe väl? "Köpekaffe" funkar ju perfa både hemma och i skogen.
 
Testresultat

Testade att mala Zoegas Mollbergs blandning på näst grövsta läget för att få högre sjunkhastighet på sumpen.
Jag kokade mig en utsökt kanna kokkaffe på elspisen i köket. Det borde gå lika bra fältmässigt.

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lintilla Svårt att få lövbiffen mjuk igen Friluftsmat 8
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg