Kaffe!

Jag är inte negativt till mat, men bryr mig hellre om viktig mat. Det finns så mycket god ost, och tillfälle att använda den, att nån kaffeost behöver man icke. Det höjer inte smakupplevelsen på kaffet!

/Håkan

jajaja... jag har aldrig smakat kaffeost så jag tänker prova, men jag är skeptisk nu när min skånska vapenbroder har sågat den.. ;)

FJS90/91; sa:
jajaja... jag har aldrig smakat kaffeost så jag tänker prova, men jag är skeptisk nu när min skånska vapenbroder har sågat den.. ;)

Så du menar att vi norrbottningar inte lyckats övertyga din skånska ådra att kaffeost är det bästa som hänt kaffedrickandet näst efter att dricka på fat med gök... ;-)

Jag vet inte vilken kaffepanna du använder, men A och O för gott kokkaffe är att man inte använder en alukaffepanna. Har nyligen bytt ut min Primus alukaffepanna (1,2 l) mot en MSR (1,0 l) i tunt rostfritt stål. Viktökning max 100 g, men betydligt godare kokkaffe. Sen finns också Primus Litech kaffepanna i hårdadoniserad aluminium, som enligt uppgift ska vara betydligt bättre för kokkaffe än vanlig aluminium.

Raskesven, som fortfarande väntar på en kaffepanna i Titan.

Kafépress!!

Som jag tidigare antytt är jag trots mina norrbottniska rötter inte så mycket för kokkaffe så jag vill slå ett slag för min relativt nyinköpta kafépress i lexan som gör att jag kan njuta av verkligt gott nybryggt kaffe, även ute i det vilda. Och det nästan bästa av allt är att det är så enkelt!

/David

Re: Kafépress!!

dave1; sa:
Som jag tidigare antytt är jag trots mina norrbottniska rötter inte så mycket för kokkaffe så jag vill slå ett slag för min relativt nyinköpta kafépress i lexan som gör att jag kan njuta av verkligt gott nybryggt kaffe, även ute i det vilda. Och det nästan bästa av allt är att det är så enkelt!

/David

David, jag förstår vad du menar, det e inte lätt att ge upp traditioner som gåttt i arv... Men ibland blir frestelsen blir för stor..

skanerost_box.gif

espresso

Alla sætt att laga kaffe funkar, så længe det gørs på en færsk Skånerost :)

Jag har førsøkt bygga om mitt trangia så att min IKEA-espressobryggare funkar. Men jag får inte riktigt rætt på det. Tog en bit uttjænt kaffeburk och borrade 795 hål i den før luftens skull, men det ræckte ændå inte. Gaslågan slocknade direkt.

Gjorde en liten stællning istællet så att elden fick luft vad den ville, men då smælte handtaget istællet.

Någon som har ett tips på distans/stællning før IKEA-espresso till trangia med gas? Jag vægrar næmligen øverge iden...

P.S.
Det finns Espresso skånerost :)

/Jakob

Un cafe solo con mucha espuma

Mycket snack om kaffe idag, man blir riktigt sugen pà en cafe solo con mucha espuma

final1.jpg

Slurp / Mats

Håkan K; sa:
Raskesven; sa:
Raskesven, som fortfarande väntar på en kaffepanna i Titan.
Ta kontakt med Trangia (www.trangia.se), de kanske kan göra en åt dig.

/Håkan
Det blir nog jäkligt dyrt att specialbeställa ett ex. De bränleflaskor jag sett i titan kostar runt 800 kr, och då tillverkas ändå serier, även om de nog inte är så långa. Men idén att kontakta Trangia är god. Kanske det kan påskynda produktutvecklingen till att även innefatta kaffepannor i Titan.

En rättning; jag skrev Primus kaffepanna i inlägget ovan, det ska vara Trangias kaffepanna. Dessutom angav jag volymen till 1,2 l när det ska vara 1,4 l. Sitter nog och sover idag, ursäkta.

Re: Re: Kafépress!!

FJS90/91; sa:
dave1; sa:

/David

David, jag förstår vad du menar, det e inte lätt att ge upp traditioner som gåttt i arv... Men ibland blir frestelsen blir för stor..

skanerost_box.gif

Nu frestar du mig allt väl mycket, där jag sitter på jobbet i Boden, där varje kaffeburk är fylld av halvblaskigt Gevalia..

Kaffepress a´la Bodum i Lexan står överst på min önskelista, en sån måste jag köpa snart. Annars är det proffsigt att köra med espressobryggare, det blir godare och stiligare. Ett inte så fullt stiligt alternativ är att använda Gevalias Cappucinopåsar, häll innehållet i en mugg, på med 2 dl vatten, så är det klart. Enkelt och gott.

Kokkaffe? Njääee

//Tomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg