Kaffe. Grower's Cup

Fast kaffe med mjölk eller ännu värre - socker är inte gott... Då dricker jag hellre snabbkaffe även om det bara är i nödfall. Kan sträcka mig till en espresso macchiato med ytterst lite mjölk men helst kok eller presskannekaffe.

Fast kaffe med mjölk eller ännu värre - socker är inte gott... Då dricker jag hellre snabbkaffe även om det bara är i nödfall. Kan sträcka mig till en espresso macchiato med ytterst lite mjölk men helst kok eller presskannekaffe.
"Önskad mängd" kan ju vara lika med noll :).
Naturligtvis går det att koka turkiskt kaffe utan socker - det gör jag själv, som den sockerhatare jag är.
Men det finns inget kaffe som "gifter sig" bättre med lite mjölk, om man nu gillar det :).

Bialetti

Jag har en billig mockabryggare.
Det kan ju vara kvalitets skillnad på dom också som på allting annat.
Har du någon länk till en bra sådan.

Bialetti är originalet.
Jag tror det är 3 koppars jag har…vilket fyller en vanlig ”Foldacup” kåsa lite mer än halvfull (över viklinjen) och blir som ett mellanting mellan espresso och bryggkaffe (använd espressomalt).
Den väger 378 gram och i mitt gäng har vi oftast haft en varsin sådan, dock inte om vi ska ”lighta” packningen max. Underbart kaffe puttrar upp och det är till och med vackert när man skøljt ur dem och de får ligga och torka i solen.

Finns i många välsorterade butiker.
http://www.kaffegrossisten.se/mokabryggare/bialetti/bialetti-moka-express-3-koppar

Jag har handlat på mig ett par st genom åren på Tradera. Det finns sådana regelbundet ute på auktion för en 50 lapp, ibland billigare.

Bilagor

• Kaffe.jpg
    Kaffe.jpg
    79 KB · Visningar: 700
  • Kaffe2.jpg
    Kaffe2.jpg
    48.8 KB · Visningar: 716
Jag tyckte att det var riktigt gott, men det är ju inte försvarbart varesig det gäller pris eller sopmängd.

silenhag:
Moccabryggare är inte så dumt. Har en hemma, men har aldrig tänkt på att ta med den. Kör du vanligt bryggmalet eller espresso?

silenhag:
Moccabryggare är inte så dumt. Har en hemma, men har aldrig tänkt på att ta med den. Kör du vanligt bryggmalet eller espresso?

Espressomalet skal det vara. Gärna fin sort;) Men provade nyligen budgetvarianten och köpte billigt mörkrostat bryggmalet och malde det hemma till espressomalet. Det blev helt okey.

skogskaffe=kokkaffe

Jag har köpt ett par påsar och tycker att dom är ok. De är bättre än termos och frystorkat. Jag återanvänder påsarna med mitt mörkrostade kaffe som jag tar hemifrån - recycling vet ni. Jag har haft påsen 3 ggr och dom blir lite stela men är lätta att ha med. Jag tycker att det är en bra bryggare. Frystorkat är för mig en dålig kompromiss. Det bästa kaffet kokar man över öppen eld i en sotig kittel med en kompis. Dennis

Kitet som gör godast kaffe i skogen! Som ni ser så drar jag upp kaffet istället för att pressa ner det. Det gör att jag kan använda grytan som kaffekopp och minskar kladdet med en kaffeklump i botten. Suveränt!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    90.4 KB · Visningar: 876
Senast ändrad:
Köpte två stycken i Danmark för några månader sedan. Kaffet var riktigt gott men jag tyckte det blev lite väl svagt om man tog så mycket vatten som det stod. Blev dock inte jätteimponerade så jag är tveksam till om jag ska köpa det igen. Kommer inte ta med mig det ut i skogen eller vandring. Passar mer till en picknick eller kanske paddling.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51
JohnnyL Blå band Meal cup Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg