Kängproblem

Jag har ett par Lundhags Scandinavian Hiking kängor som är några år gamla. När jag denna våren tog fram dom från vinterförvaringen upptäckte jag att cellgummit krympt så att kängorna nästan blivit för små. Finns de nåt sätt att vidga ut dom igen? Provade idag att fylla dom med varmt vatten och gå i dom.

Skoblock och vatten

Ta och fyll skorna med ljummet vatten och låt dem dra i ca 10 min. Samma som när du går in dem för första gången. Därefter placerar du skobleck i dem.
Detta kan hjälpa lite, men tyvärr så är det enda rätta att använda skoblock från start och alltid köpa en storlek för stort när du är i affärn.
Lundhags krymper och vid tunga marscher sväller foten.

Hoppas att det kommer att fungera för dig..

Hej
Jag skickade in mina till Lundhags. De lästar ut kängorna. Det blev dock inte tillräckligt bra. Gick ut ca 1 cm. Det blev ett par nya Meindl i stället.
mvh
ht

Kängkrympning

Kan delvis fördröjas med skoblock med starka fjädrar!
Gummiöverdragna kängor som ej används och förvaras varmt och torrt krymper både på längden och tvären.
En "riktig" skomakare (som t ex Lundhags själva) kan lästa ut skodelen både i längs och breddled. Förutom att skorna krymper så blir foten längre och bredare vid långmarsch med packning. Vid åldrande brukar foten bli något nummer större ovanpå allt....
De som går långt varje dag (>25km) brukar köra med ta av tjocka sockanmetoden eller ha två par kängor med sig....

Go tur

Johan K

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kängproblem? Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg