Kängorna börjar spricka-tips?

Re: Re: Varför inte vända?

Malindo; sa:
Vad vill du at jag ska verifiera?

Tack för att du bidrar med dina kunskaper Malindo och ursäkta att jag uttryckte mig något provokativt tidigare.
Jättebra att du deklarerat din potentiella jävssituation både här i tråden och i din profil.

Egentligen ville jag att du skulle verifiera två saker.

Det första är att goretexmärkta smetar är bättre än vanligt skovax typ snow-seal avseende fuktavvisning lädervård och "andnings"förmåga.

Det andra att nubuck är mer lämpat för vandrings/bergskängor än fulläder (ful-läder menar jag inte) dvs narvläder narven inåt med samma tjocklek.

Jag menar med "fulläder" att hela hudtjockleken finns med i ytterlädret med eller utan foder av läder, textil ± texmembran etc.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-12-20 kl 15:24]

Malindo; sa:
Visserligen har du rátt i att den original-matta nubuk-ytan blir mörkare och mer glansig efter smörjning, men i praktiken sâ förblir de nubuk-kängor även efter att du smörjt in dem.

Givetvis är det så - jag kan inte se att jag i mitt inlägg hävdar motsatsen. Min poäng var att jag upplever att:
1) nubuckytan tar åt sig vax bättre, och
2) ordentligt vaxad nubuck inte är sämre än "fullnarvsläder".
3) man får med vaxad nubuck inte den tjusigt mockaliknande yta som verkar vara populärt idag,
4) vilket är en bra sak, ehuru denna yta för mig fungerar som smutsmagnet, även om man har diverse sprejer och annat på den ursprungliga nubuckytan.

:)

Malindo; sa:
I Sverige talar man gärna om helläder-kángor.. men vad är det? Menar man kángor gjorda av full-narvsläder? menar man kängor med láder-foder, eller renta av utan foder?

Jag kan inte tala för Sverige som helhet, men det jag menar med helläder är nog det som du benämner fullnarvsläder - allt "yttre" lädret på kängorna i detta material. De finare teknikaliteterna i kängtillverkandes ädla konst är inget jag fördjupad mig i, så jag böjer mig för dig expertis. Mea culpa :)

Re: Re: Re: Varför inte vända?

thureb; sa:
Egentligen ville jag att du skulle verifiera två saker.

Det första är att goretexmärkta smetar är bättre än vanligt skovax typ snow-seal avseende fuktavvisning lädervård och "andnings"förmåga.

Kanske jag uttryckt mig lite fel, ity här förfaller föreligga ett missförstând. "Gore-Tex-märkta smetar" är inget annat án vedertagna produkter som fâtt tillstând av Gore att märkas att de är "tested and recomended by Gore", dvs att de har de positiva egenskaper man eftersträvar (vârdar ládret och gör det vattenavvisande) utan att ha de negativa bieffekter vissa preparat har (obstruktion av ládrets förmàga att släppa ut ànga).

Dvs., ser man ett preparat med denna stámpel kan man vara säker pà att det ska funka.

Som med sâ mycket annat är Gore hár restriktiva, och ger h¨gst ett tillstând per land, varför det naturligtvis finns en mángd andra varumärken och produkter som ocksà funkar lika bra, rentav är identiska, men som av en eller annan anledning ej har denna stämpel.

Det är alltsâ lângtifràn enbart de Gore-rekomenderade produkterna som funkar.

Lâter man bli fetter, oljor, silikon etc. sà ska det nog gà bra.

Det andra att nubuck är mer lämpat för vandrings/bergskängor än fulläder (ful-läder menar jag inte) dvs narvläder narven inåt med samma tjocklek.

Den typ av láder du námner anses nog vara "Non plus ultra" inom bergs-kängor. Inget att diskutera. Det har dock vissa nackdelar, vara ett är att det tillverkas i smâ mángder av garverierna, och de básta lädrena av denna typ ár mycket dyra. För oss fabrikanter är det tyvärr inte bara att vánda pà lädret, utan vi màste beställa sárskilt vändbart láder, eftersom man här behandlar köttsidan och inte narv-sidan. Det blir ockspà ett par riktiga "tunga klossar" av denna typ av láder.. och folk tittar numera mycket pà vikten (och, inte minst: priset).. tyvârr (?) är faktiskt denna typ av láder helt pà vág att att försvinna ut ur branchen.

Alltsâ: áven du och jag vet att Rolls-Royce gör báttre bilar än Volvo, men vet även att Rollsen kanske ár ett overkill / att marginal-nyttan per krona är ganska liten (eller hur det nu var det hángde ihop!) varför Volvon trots allt ár det báttre valet?

Jag menar med "fulläder" att hela hudtjockleken finns med i ytterlädret med eller utan foder av läder, textil ± texmembran etc.

Dvs full-narvs-láder? (=nubuk - 0,01 mm.)

Mvh, mats

Sarvi; sa:
Givetvis är det så - jag kan inte se att jag i mitt inlägg hävdar motsatsen. Min poäng var att jag upplever att:
1) nubuckytan tar åt sig vax bättre, och
2) ordentligt vaxad nubuck inte är sämre än "fullnarvsläder".

varför vi följdaktligen vara överrens! ;-)

Jag kan inte tala för Sverige som helhet, men det jag menar med helläder är nog det som du benämner fullnarvsläder - allt "yttre" lädret på kängorna i detta material. De finare teknikaliteterna i kängtillverkandes ädla konst är inget jag fördjupad mig i, så jag böjer mig för dig expertis. Mea culpa :)

Ingen culpa.. min poäng är att skillnaden mellan nubuk och full-narv är hârfin. Spalt-läder, där man utan förbarmande slajsat av hela narven ár ju en helt annan sak.. och ibland fàr jag uppfattningen att folk sátter likhetstecken mellan nubuk och spaltläder (mocka). Här hàller jag med om att skillnaden ár stor mellan "full-läder" och spaltláder, men vi talar även om andra anvándningsomrâden.

Samt beror det ibland mer pà ládrets kvalitet och tjocklek än pà hur "fullt" lädret är!

Mvh, Mats

Tack Malindo

Man får tacka för dina reflexioner inifrån skobranschen.

Min tolkning är att det lönar sig att sköta om sina kängor och att läderkvalitén från början har mycket stor betydelse för livslängd och prestanda.

Brukar du smörja in fodret i skinnfodrade skor?

Med vad?

Thure

Spray rekomenderad av Gore-Tex

Jag har enbart impregnerings sprayer som är märkta med "tested & recomended by Gore-Tex". För tillfället använder jag Boston Raingard Allover som har just den stämpeln. Det har varit väldigt många intressanta inlägg på ämnet hittills tycker jag,men jag har inte riktigt fått grepp om vad man ska göra om skadan redan är skedd,dvs kängorna har börjat spricka.

Kan man fylla igen sprickorna med något som lagar och hindrar vidare utvidgning av sprickor? Orsaken till att dom har spruckit har jag inte kommit på ännu. Jag låter alltid mina kängor lufttorka i rumstemperatur,så någon stark värmekälla som öppen brasa eller element har dom aldrig varit i kontakt med. Intressant är också att vi har en som arbetar med att tillverka kängor med oss på forumet.Malindo,hur lång livstid brukar nubuck kängor ha innan det blir sprickbildning?

/David
[Ändrat av Nordstjärnan 2004-12-20 kl 21:05]

Det finns ingen bestämd livslängd pà nubuk-läder, eller pà kángor i allmánhet; det hela beror pà kvaliteten pà material och bearbetning, pà typ av anvándning (var, frekvens etc) och pà hur det sköts och vârdas.

Med tanke pà att du uppenbarligen inte smörjt in lädret en enda gâng under 6 àr tycker jag att det inte ár orimligt att de nu börjar spricka. Till slut kommer man till en situation dár ládret förvandlas till "kartong". Förmodligen är det narven som spricker, inte hela lädret?

Tyvärr tror jag inte det gâr att âtgärda. Dock är jag ingen expert pà sko-lagning.

Thure: jag har nog smörjt in läder-fodret en eller annan gâng. Anvánder samma skokräm som pà utsidan av kángan. Vet emellertid inte om detta är korekt eller inte ;-)

Mvh, Mats

Re: Spray rekomenderad av Gore-Tex

Nordstjärnan; sa:
Jag har enbart impregnerings sprayer som är märkta med "tested & recomended by Gore-Tex".

Som jag redan nämnt är detta med Gore-rekomendation en bra garanti pà att det ska funka. Dock finns det mànga andra produkter som funkar lika bra, men som av en eller annan anledning inte har GTX-stämpel. Tror det bara är 5 märken i Europa som har denna stámpel.

Dvs: har produkten Gore-rekomendation, sâ kan man vara ganska sáker pà att ska funka bra.

Har den det inte, trots likartade egenskaper, funkar det troligtvis lika bra ándâ.

Mvh, Mats

Malindo; sa:
Med tanke pà att du uppenbarligen inte smörjt in lädret en enda gâng under 6 àr tycker jag att det inte ár orimligt att de nu börjar spricka.

Det är riktigt att jag har inte smörjt in dom en enda gång på tiden som jag haft dom,just för att dom som sålde kängorna samt tillverkaren har specifikt sagt att man inte ska smörja in dom. Säljaren sa att det räcker med att endast spraya in dom som vård. Sprayen ska enligt dom göra kängorna vattenavstötande och hindra dom från just att spricka.

Jag har haft otaliga vanliga läder kängor utan Gore-Tex membran och dom har jag alltid smörjt in med skofett som har fungerat extremt bra. Lädret har blivit mjukt och vatten avstötande. Drar jag med fingret på mina Ecco Nubuck kängor som jag har behandlat med sprayen så känns ytan torr,jämfört med dom kängor som jag behandlat med skofett.

Jag funderar på en kompromiss lösning. Jag ska ta skofett och fylla igen sprickorna och resten av skon ska jag fortsätta att spraya in.

/David

Nikwax eller annat?

Hej, hakar på den här tråden, då jag har nästan samma problem med sprickor. Har ett par högskaftade Meindl Gore-Tex som jag haft i säkert 8-10 år och gjort det där dumma med att torka dem hängandes ovan kamin typ. Så det är fullt med sprickor. Första sprickorna mellan sulan och lädret har jag limmat igen med Aquasure, plast på tub. Det stoppade läckaget bra. Vartannat år har jag smörjt in med Nikwax Nubuck.

Men nu vill jag kräma ur de sista ljuva åren ur skorna för de är så bekväma! Tvivlar starkt på att de andats nåt de senaste 5 åren, det är inte det viktigaste heller just nu. Vill inte att de ska läcka in. Har en burk med Nikwax Nubuck. Ska jag smörja på det eller finns det nåt annat som är bättre?

Tacksam för svar /jägaren

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg