Kängor

Hej,

Vill ha ett par skalkängor á la lundhags. Jag har fotlängd 24,8 och breda fötter. Jag brukar köpa storlek 42 på löpardojor och skinnskor (breda modeller). Har nu provat ett par synchro. Lagom bredd upplever jag vid storlek 44 med dubbla, tunna strumpor. Vid storlek 45 med den yttre strumpan lite tjockare. Dessa kängor är 28-29 cm långa och den senare glappar något vid hälen (enligt en betraktare. Jag känner mer att de sitter löst). Kan jag köpa dessa eller kommer jag få problem senare på grund av att de är så mycket längre än mina fötter eller för att de, i det ena fallet, glappar ytterst lite vid hälen?

Vad jag inte vet är hur pass mycket kängorna förändrar sig när jag går in dem. I förra årsmodellen tar kängorna först emot ovanpå foten. I årets modell tar de emot på sidan av tårna. De känns alltså inte riktigt likadana. Förändras kängan på något av dessa ställen efter att man går in dem?

Har alltid problem hitta skor av lagom bredd. Har ex. tidigare försökt hitta bra pjäxor till turskidor och skridskor utan resultat.

En annan fråga - i kängorna sitter fastklistrat en luddig sula. Ska jag lägga på en sula ovanpå denna eller är det meningen att jag ska kunna ta ut den, exempelvis om kängan blir blöt. Ska ytterligare en sula på kommer det sannolikt leda till att jag måste gå upp ytterligare en storlek.

Har du provat fler modeller än Synchro? De olika modellerna skiljer sig lite åt i passform så det
är bra att testa flera olika.

Att kunna få plats med en tunn strumpa plus en tjockare socka är bra, så efter vad du skriver
verkar strl 45 vara bäst för dig, men det ska naturligtvis inte glappa i hälen. Lundhags har
ett par formsulor (filtsulor med extra uppbyggnad i hålfoten) som du kan testa i kängorna.
Dessa kan betyda väldigt mycket för komforten kan jag intyga! Men återigen, prova olika Lundhags-
modeller, alla uppför sig säkert inte som Synchro på dina fötter vid storlek 45.

Vad gäller förändringar över tid så anpassar sig de delar av kängan som är i läder till dina fötter och vrister när du använder kängorna. Själva fotdelen - som är gummerad - formar sig inte
efter fötterna. Däremot kan gummit krympa någon storlek med åren, men jag har för mig att detta
problem inte är lika vanligt på de nyare Lundhagarna.

Skulle du prova alla modeller du kan hitta i butiken och ändå gå bet kan du beställa skräddarsydda
kängor direkt från Lundhags fabrik. Prova ut vilken modell du gillar bäst och skicka in dina fotmått
så syr de upp en känga som är specialgjord just för dig.

Den "luddiga sulan" är säkerligen den filtsula som följer med kängorna vid köpet. Den är inte fastlimmad utan är urtagbar. Det kan krävas lite pill då den inte är så lätt att få grepp om alla gånger. Om kängan blir blöt tar du mycket riktigt ur filtsulan. Skulle du vilja använda den ovan
nämnda formsulan så byter du ut den vanliga filtsulan mot den. Två sulor på varandra blir alltför trångt.

Hoppas mitt svar kan vara till lite hjälp!

Skulle starkt rekommendera att skräddarsy, från Lundhags dvs. Varför ha 4 cm för långa kängor att snubbla runt med i onödan samt säkerligen få onödigt hög vrist därtill. De gör en 43a i 45ans bredd eller vad du skulle behöva. Ring dem :)

På altberg.co.uk kan man beställa med flera olika bredd på läst. Kan vara värt att mejla dom och kolla om deras bredaste läst passar din fot.

Skickat från mobil

Vi har sen en relativt lång tid tillbaka tillgång till verktyg att mäta saker. Tex en fots längd och bredd. Sådana mått kan skickas via epost och vara en god hjälp när man ska avgöra om en made to order- sko kan tänkas passa.

Skickat från mobilen

Visst kan du maila foten i 3D! Om du inte redan råkar äga ett CAD-program (svindyra), kan du ladda ner den fria versionen av Sketchup. Det tar ca en halvtimme att lära sig använda på basnivån. Sen har du en snygg 3D-modell av din fossing, som skotillverkaren kan vrida, vända och mäta på, eller t o m mata in i sina maskiner för tillverkning av kundanpassade läster ;).
Datornörd, jag...? Aldrig!

(...och jag är medveten om att "marknaden", trots ökande tekniska möjligheter till motsatsen, verkar mot allt större likriktning och allt mindre urval för oss med otypiska fot- och kroppsmått)

Tack för svaren. Jag tog hem ett par i stl 44. Kan inte avgöra om de passar eller ej. Kommer gå med dem hemma ett tag.

Blir dock sannolikt att specialbeställa från lundhags. Får se vad de erbjuder.

Väcker liv i denna tråd för att meddela resultatet av mina ansträngningar.

Specialbeställde ett par synchro mid från Lundhags utifrån egen ritning och mått.

När jag först fick dem var de för trånga. Skickade då tillbaka dem och fick dem utlästade ytterligare ett antal millimeter på utvalda ställen till ingen ytterligare kostnad för frakt eller arbete. Nu sitter de som ett smäck. Efter en längre tur kommer jag avgöra om de sitter lika bra efter några mil, men jag är inte främmande för att i annat fall betala för ytterligare anpassning.

Stor eloge till Lundhags skomakare som hjälpte mig att hinna få kängorna snabbt trots att de skickades fram och tillbaka med kort varsel inför en vandring. Mycket god service.

Kostnad? Fick först information om 5000:- + 1000:- för arbete, men blev sedan fakturerad 4000:- + 1000:-. Möjligen kan jag har fått fjolårets modell och det förklarar priset, men det kvittar mig. Det är i båda fallen mycket dyrare än de 2500:- jag hittade fjolårets modell för på XXL, men nu passar de mig utmärkt.

/J - som önskar att fler utvecklare av frilufts- och vildmarkskläder levererade mått- eller skräddarsydda lösningar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg