Kängor

Nu närmar sig våren och jag är i behov av ett par riktigt bra kängor för det svenska vädret, under sommar halvåret. Skulle det gå att använda på vintern så vore det en bonus.
Frågan är : vad ska man ha medelhöga skaft eller höga typ Lundhags och då måste man ha raggsockor. Eller ska man välja GoreTex!
Jag är i skog o mark ända från södra sverige till norra o dess fjällmarker
Tack på förhand!
Magnum

Jag har kängor med medelhöga skaft och Goretex och det tycker jag fungerar bra. För att inte få ner skräp, snö mm i kängorna har jag damasker, om det inte är riktigt sommarväder och snäll terräng.

Hälsning

Harald

Kängor-synpunkter

Som svar på din fråga- både och. Vad jag menar med det är att det är svårt att välja. Ska man gå mycket i blöta marker och fjällterräng tycker jag man ska välja en typ Lundhagskänga med cellgummi längst ner. Själv har jag både ett par äldre Lundhags Alaska samt ett nyare par Meindel Island Pro med Goretex foder. Meindel kängorna är perfekta när det är stenigt och mer krävande vandring då de sitter bättre och stadigare på foten. De är dock enligt mitt tycke alldels för varma samt vattentäta både innefrån och utifrån...Lundhagskängan funkar inte särskilt bra när det advancerad vandring men fettar man in dem innan så blir man ALDRIG blöt, samt de fungerar bra på vintern med tjocka sockor. Nackdelen med Lundhags kängorna är att man måste "slita in" på en längre av vandring med tejpade fötter men sedan sitter de fint. Med andra ord, det beror på vad man ska göra men helt klart är att Lundhags /Jörn kängorna är gjorda för ett riktigt blött, nordiskt landskap medan Meindel m.fl passar bättre i ett låg alpint landskap eller till advancerad vandring.

Stövlar..?

Jag vet att det inte var frågan, men jag vill ändå slå ett slag för gummistöveln!
Om man hittar ett par stövlar man är nöjd med vill jag påstå att man inte får mer skav eller ömma fötter av dem än en känga. Den totala vattentätheten får man på köpet. Jag har använt ett par grova Nokia-stövlar (arme´-modell) i flera år i jobbet och på fritiden, gått mycket och burit tungt, utan att få problem med fötterna. Delvis tack vare ett kraftigt hålfotsinlägg från ecco tror jag.
Svett och värme är det stora problemet, det gäller att lufta fötterna och byta sockor ofta. Gummit i stövlarna har också varit ett problem, sen svavlet förbjöds som mjukgörare. Jag hade ett par Sarek Millenium som sprack efter ett halvår, dom nya ligger kvar i kartongen. Att vandra med shorts och stövlar är ju heller inte speciellt sexigt, men dom dagarna är ju inte så många..
Men fördelarna är också många. vattentätheten förstås, men också den där extra decimetern skaft, som kan reta medvandrare med kängor på fötterna till vansinne när man blaskar över vaden "som om inget hänt". Att sitta vid tältet på kvällarna och smörja kängorna kan nog vara nog så gemytligt, men det finns också tillfällen då man uppskattar det underhållsfria.

Nog om det!
/Per

ofodrat är bäst

Mina erfarenheter säger att fodrade kängor typ Meindl Island är underbara så länge man inte blir blöt om fötterna, men om kängorna väl har blivit genomblöta så är det väldigt besvärligt att få dem torra igen. Och man behöver inte klanta sig speciellt mycket för att bli blöt.

Min personliga rekorddumhet var för ett par år sedan när jag dröjde med att ta på regnbyxorna eftersom jag visste att mina fina nylonbyxor torkar på nolltid i vilket fall som helst -- och lite vatten skall väl en karl tåla? Problemet var att byxorna låg mot övre delen av strumpskaften. Då nylonet inte håller kvar vatten (det är ju poängen med nylonbyxor) så dröjde det inte särskilt länge innan jag var plaskblöt om fötterna.Det tog över två dygn för kängorna att bli anständigt torra igen. Med ett par ofodrade kängor hade jag bara behövt ägna ett par minuter åt att byta strumpor och torka ur kängorna för att bli rimligt torr om fötterna igen.

Den upplevelsen fick mig att skaffa ett par Lundhag professional och det har jag verkligen inte ångrat, t.ex. när en vadarpåse sprack förra sommaren.(Även Lundhag lämnar tydligen ifrån sig dåligt kontrollerad skit emellanåt)

Poängen med just professional-modellen är att den är betydligt stabilare än flertalet kängor av Lundhagstyp. Den är inte riktigt lika bra som Meindl när man går med tung packning i blockterräng eller på skravel, men jag tycker att kängan är en förbluffande bra kompromiss mellan en våtmarkskänga och en höghöjdskänga.

Mitt råd är alltså att skaffa en ofodrad känga men undvika varianter med sladdriga skaft. Däremot vet jag inte om jag skall rekommendera just Lundhag professional. Jag är mycket nöjd själv, men jag har för dålig överblick för att veta om det finns andra som är bättre eller mer prisvärda.

köp två par..

Vad gäller kängor med gore-tex så har jag blandade uppfattningar om det. Jag köpte ett par meindl island 1992, de har jag fortfarande kvar och de är utan tvekan de mest bekväma kängor jag någonsin haft. Stabiliteten är mycket trevlig om man går i stenig terräng. Jag är däremot inte övertygad om att gore-tex är så bra i skodon. I mina meindl började det läcka efter ett tag precis där skon viker sig när man går, dvs ungfär vid tåleden. Oavsett hur väl jag fettade in dem så läckte det in till slut. Min enda slutsats är att gore-tex väven spruckit efter att böjts x antal tusen gånger. Detta i kombination med nubuckläder på utsidan är ingen höjdare.

Jag skulle nog överväga ett par lundhags eller motsvarande för de svenska fjällen, som ju är hyfsat våta, dels för att cellgummisulan är helt vattentät samt att det går fortare att få kängorna torra om olyckan varit framme.

Det är ju en tradeoff, antingen väljer man suverän komfort och stabilitet mot en något sämre långsiktig vattentäthet.

Har du gott om pengar, köp två par!

Inte Gore-Tex

Såväl Lundhags som Meindl som andra tillverkare gör skor i helläder utan Gore-tex. En sådan sko är naturligtvis designad för att vara tät med vaxning utan att förlita sig på membran. Mina dito Lundhags har funkat bra i flera år.

Jag går nästan lika gärna på tälttur med stövlar, nedvikta om det inte regnar. Att kombinera läderkängor med gore-tex damask upplevs nog lika svampigt som stövlar.

/Staffan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg