Kängor till vita blixten

Hej!
Senast jag åkte på vita blixten var under värnplikten för 20 år sedan.

Jag åker mycket längd i motionsspåren hemmavid, men nu när det är så mycket snö skulle jag vilja ut för att åka i skogen och har då inget vettigt att åka på. Tänkte då att man kunde slå till på ett par vita blixten, men jag kommer inte ihåg hur det fungerar med bindningarna. Mina vandringskängor har INTE några "hörnen" utan vanliga "runda" i tån (Lundhags jakt). Kommer detta att fungera?

Om inte, finns det någon som vet var man kan få tag i gamla läderkängor billigt på något överskottslager i västsverige eller småland?

/Joakim
 
Bindningarna består av ett justerbart tåjärn och hälstramare. Till tåjärnet har man en rem som går över tåhättan på kängan. Viktigt är att det finns ett spår i klacken som passar för hälstramaren. Vinterkänga 90 passar i bindningen, men oftast inte marschkänga 90. Tåremmen kan dock behövas bytas ut mot en längre för att den ganska bulliga vinterkänga 90 ska få plats.

Jag har prövat med "vanliga" kängor (utan "skidläpp") i kronans VB-bindning, och min erfarenhet blev att det dels vinglade rätt bra eftersom kängan hade en tendens att vrida sig i bidningen och dels att bindningen skavde illa på kängan. YMMV.

Skodonen till gamla 58/59-uniformsystemet passar dock utmärkt i VB-bindningarna, både marschkängan (ovandel helt i läder) och gummikängan (cellgummi i nederdelen a la lundhagare). Dessa brukar finnas på diverse överskott, om nu inte alla gamla mobförråd är helt utrensade vid det här laget.

Själv ska jag till helgen ge mig på att sätta Rottefella BC-bindningar på ett par gamla träskidor, dock inte VB. :cool: Sminka en gris?


Tillägg: Googla på "Soldatreglemente för vinterförhållanden" och du hittar nog något lämpligt på sidan 48-59 som kanske kan liva upp lumpenminnena. :)
 
Vanliga kängor typ Lundhags funkar men sliter väldigt mycket på kängan. Epok bindningen tycker jag är sådär. Det jag tycker funkat bäst är Försvarets Gummistövel 90, perfekt om man skidar i skogen eller ute på sjöarna då det kan vara blött. Man får i tjocka strumpor så man slipper frysa, sen kostar inte stövlarna många 100-lappar och är en bra investering.
 
Billingedalens Hund och Vapen i Skövde brukar vara rätt bra på överskottspersedlar. Kvibergs överskott i Göteborg kan också ha, men dom har jag ingen erfarenhet av.
 
M90

Tack för alla tips.

Det blev ett par M90 stövlar (Nokian) med löstagbart foder inhandlade för 290 kr på Kvibergs överskottslager i Göteborg. Vet inte om detta kommer att fungera, men stövlarna har "skidläppar" och jag har för mig att jag sett dem användas ihop med VB. Fungerar det inte har jag i alla fall fått tag på ett par hyfsade extrastövlar att ha på min andra bostadsort (veckopendlar).

Hoppas snöstormen bedarrar under natten så jag kan testa att åka lite imorgon.
 
Mmm. De där stövlarna är riktigt jäkla goa. De passar skitbra i NATO-bindningen, och du kommer se jäkla kul ut dessutom. Billigt är bra!
 
Rapport

Det blev kanon med m90 stövlarna med innerfoder. Dom satt bra fast i bindningen och släppte inte en enda gång trots hård körning mestadels under snön... Det var extrem pudersnö där jag åkte, så det hamnade en hel del snö innanför stövelskaften. Nästa investering är ett par billiga damasker.

Om man ser kul ut är ju upp till betraktaren att avgöra. Men med tanke på att fungerande skidor och skor kostade mig 500 pix så kan man inte vara annat än nöjd. Stövlarna är härligt varma och har redan använts till annat än skidåkning. Skidorna är helt OK - för det priset behöver man behöver inte vara rädd för repor och annat.
 
Jag tror att vita blixten har stövelbindning. Om inte så är de utrustade med "kabelbindning" till vilket hör pjäxor som knappast tillverkas längre. Sulan främre sidor passar in i tåjärnet som är justerbart för olika bredder och tåvinklar på sulan. Eventuell rem är mest som reserv vid trasig bindning eller liknande.

Kabelbindning är vida överlägsen stövelbindning om man ska åka utför och ger också viss möjlighet till kanställning av skidan.

Själv har jag ärvda skidor av just liknande model som jag använder i skogen. Pjäxa rekommenderar jag överskottslagret eller loppmarknader. Och ja skåran i klacken för kabeln är viktig. (ni vill inte veta hur gamla min skidor är men de är ... gamla)

Jag skulle heller inte tveka att prova ett par telemarkpjäxor anpassade för Nordic Norm 75, ex Asolo Morgendal el likn. Denna tåläpp är ju måttlig och skulle kunna funka. Har inte provat själv men.... Det är möjligen tjockleken på sulan som kan vara ett aber. Värt ett försök.

Om inget funkar, byt bindning.
 
Jag kör mina gamla vita blixten med vanliga vandrarkängor. Har även använt ett par vanliga gummistövlar och åkt riktigt långt med både ryggsäck och pulka. Använder man bara en stabil sko och ställer in bindningarna lagom hårt så funkar det. Visst, det är ett par tunga skidor men man kan verkligen "bröta" sig fram i tuff terräng utan att behöva vara rädd om utrustningen. Byggt för krig helt enkelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
mothesta Kängor till farfars skidor... Turskidåkning 1
Windman Bindning för vanliga kängor? Turskidåkning 4
ixa Kängor och turskidor? Turskidåkning 3
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg