Kängor och skavsår?

FJS90/91; sa:
Det finns folk som "måste" ha ett 7000:- tält för att dom tältar 1vecka per år..huh

Hallå där! Nu var det kängor det gällde.
Inte Det Heliga Tältet.

Det borde ju vara allom välbekant nu, att fel tältmärke på campingsemestern omedelbart resulterar i blödande skavsår, akut nedkylning, utspilld whisky och suddiga foton.

;-)

Yes, tack för alla tips

Dubbla sockar har jag provat, men tack för tipset.

Tack för alla andra tips. Det blir nog en provtur till, med tejpade tår alt. skall jag prova ett hålfotsinlägg eftersom foten faktiskt glidit något fram och tillbaka och därför antagligen orsakat skavet (tack för tipset den som skrev!!!).

Och tejpen har jag inga problem med att få tag på. [Och nu till lite reklam ;-)] Jobbar på 3M, som givetvis har den bästa tejpen (både industritejp och hälsovårds-tejp)...

Undvika skavsâr genom att prova ut válsittande känga.

Oavsett vilket märke man väljer, och oavsett vad kängan kostar, bör man se till att prova kängan ordentligt i butiken, och ha nedan checklista i bakhuvudet:

- alltid prova med den strumpa / de strumpor du kommer att använda

- klipp tânaglarna innan du provar

- prova helst pà eftermiddag / kväll, eftersom foten har en tendens att svälla under dagen / under vandringar

Tâutrymme:
det bör vara minst en cm. utrymmer mellan tàspets och kángspets. Ligger târna för nára kommer de att "mosas" vid nedstigningar. Du bör dessutom kunna vicka pà târna inne i kängan.

Foten:
kängan bór sitta väl över foten; den bör hâlla foten sà pass vál att foten inte kan röra sig fram och tillbaka inne i kángan, samtidigt som den inte bór sitta fór tight ("klämma för hârt").

Häl:
Häl bör sitta sà stadigt som möjligt: helt fast i sidled och sà minimalt spel som möjligt i höjdled (max ett par milimeter).

Läderkängor formar sig en del efter foten pà bredden och pà höjden vid anvándning, men aldrig pà längden.

Mvh / Mats

Lästa ur med vatten

Ett litet ödmjukt komplement:

1) Skomakaren kan lästa ur dina kängor där "skon klämmer". Tar några dar och kostar några tiokronor, men det kan det abolsut vara värt om du vill undvika att din tur förvandlas till ett enda utdraget lidande.

2) För att gå in kängorna snabbare (och då eventuellt bli av med det som skaver): fyll kängorna med ljummet vatten. Häll ur vattnet efter några sekunder. Snör på dig de våta kängorna (med dina vanliga vandrarsockor under) och gå ut och promenera någon timme. Väl hemma, fyll kängorna med tidningspapper (för att torka snabbare). När pappret är genomblött, byt ut det. Ställ inte kängorna för varmt för att snabba på torkningen, byt hellre ut pappret några gånger. Skorna är torra på 1-2 dygn.

GOOD LUCK!

/ G

Idrottstejp

Ett tips på tejp är vanlig idrottstejp som finns på sportaffärerna. Den är smidig, sitter bra, luftig och blir inte kladdig. Du får en rulle för 60-70 kronor.
Jag använder dubbla strumpor, en liner "Cool Max" samt en ullstrumpa avsedd för hiking. Linern håller foten torr och torkar otroligt snabbt efter tvätt.

Kängor och ullsocka

Jag är ju också en nybörjare när det gäller vandring, jag tog lärdom av mina bröder: vandring i fjäll med tung last = stadig känga med högt skaft av cellgummi/läder, detta råd ihop med min militära banas kunskap (drygt 10 år sedan) där man lärde sig att tejpa fötter och använda dubbla strumpor. Det hela slutade med att jag köpte ett par Jörnkängor (sommar) och Smess-work-sockan i ull, har idag alltså bara en strumpa och har aldrig haft skoskav eller några som helst problem någon gång, inte ens från början när kängorna var nya, jo.. lite limrester vid högerhälen retade mig första gången jag gick i dom. Jag rekommenderar dig att byta till en rymligare sko av någon typ/märke som passar din fot och även din plånbok innan du ger dig av, samt att du tänker till en extra gång på hur en bra socka i ull verkligen kan hjälpa dig till en skön fjällfärd utan fotproblem ! /Gunnar

Problemlösning kängor

Vari består problemen?
1 Sköter du fötterna rätt, raka naglar, filade, smorda och rena? Dvs Mjuka och goa.
2 Trångt(5), Rymligt(3), Kort(6) eller liten volym(5)?
3 Har du rätt Träning, Strumpkombination, Inläggssulor?
4 Har du gått in skorna rätt med vatten och vård?
5 Kan de lästas ut i bredd, volym?
6 Behöver du byta skor(1)?
7 Du har lyckats! Bär du för mycket?

God tur

Johan K

Kör på!

Det låter inte på dig som att du borde köpa nya kängor. Lite skav brukar nästan alltid dyka upp någonstans. Tejpa i förväg (du vet ju var) och ta med dig compeed (på apoteket). Dubbla sockar är bara bra men det blir ännu tightare om tårna än vad det redan är förståss.

Jag går (mot bättre vetande) med ett par tjocka ullsockar. På ett par ställen där jag vet att det kommer att rodna och bli blåsor till slut tejpar jag i förväg (om jag kommer ihåg!). Sen är det bara att compeeda om det behövs och gå vidare.

Låter kanske lite drastiskt men compeed gör att skavsår är ett problem mindre enligt min mening.

Ha det bra i fjällen!
Peter Palágyi

Härlig vandring!

Det blev härliga 11-12 dagar i fjällen. Jag fick inte ett enda skavsår p.g.a kängorna. Jag hade början till blåsor på båda stortårna (under hela...), men de lade sig. Antagligen berodde de på vikten och blockterrängen.

Riktigt härligt var det, jag hade kunnat stanna 11 dagar till...

skavsår

Du kan undvika skavsår genom att tejpa fötter och tår med "tyg"tejp du får apoteket. annat knep som prövats bra är att ha två par sockor, ett par liners och ovanpå dem ett par tjockare sockor t:ex av märket Lorpen el.dyl. jag brukar ändå köra med ett par tjocka sockor och tejpa ifall det börjar skava, och lite skav får man alltid stå ut med på längre vandringar i hård teräng.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg